بیماری‌های شایع کلیه گربه و درمان آن با رژیم غذایی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید حیوانات خانگی نیز مانند انسان‌ها مبتلا به بیماری‌های فراوانی می‌شوند. یکی از حساس‌ترین اعضای بدن گربه‌ها کلیه آن‌ها است که بیش‌تر از دیگر ارگان‌ها به بیماری‌های گوناگون مبتلا می‌شود. در مقاله‌ای که پیش روی شما قرار می‌گیرد درباره بیماری‌های شایع کلیه گربه و جلوگیری و پیشگیری از وخامت این بیماری‌ها صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بیماری‌های شایع کلیه گربه و انواع آن

یکی از بیماری‌هایی که بیش از بقیه گربه‌ها را درگیر خود می‌کند بیماری مزمن کلیه است. این بیماری در واقع از کار افتادن تدریجی کلیه محسوب می‌شود که عواقب وحشتناک و گاهی مرگ را به دنبال خواهد داشت. کلیه‌ای که سالم باشد مسئولیت تصفیه خون و تولید ادرار را دارد که از راه میزراه آن را دفع می‌کند.

علائم بیماری مزمن کلیه گربه ها

  • شاید کسلی و رخوت در گربه را بتوان مهم‌ترین علامت این بیماری شمرد. بیماری مزمن کلیه به این دلیل به وجود می‌آید که بدن گربه قادر به دفع مواد سمی که قبلا توسط کلیه دفع می‌شد را ندارد. همین امر موجب کاهش وزن شدید او و خستگی بیش از اندازه شود.
  • به عنوان کسی که از گربه نگهداری می‌کنید باید به تمام علائم و تغییرات در رفتار گربه‌ها توجه کنید. اگر متوجه شدید که گربه‌تان بیش از اندازه آب می‌خورد و میزان بیش‌تری ادرار می‌کند این نشانه را جدی بگیرید.
  • بیماری مزمن کلیه معمولا باعث رقیق شدن ادرار می‌شود و تعدد دفعات ادرار را بیش‌تر می‌کند. ‌پس هرگاه به ابتلای این بیماری در گربه خود شک داشتید به طور منظم و دقیق دفعات ادرار و مقدار آبی را که در روز می‌نوشد را تحت نظر بگیرید.
  • به علاوه گربه‌هایی که مبتلا به این بیماری می‌شوند معمولا PH خون پایین داشته و در نتیجه خون اسیدی خواهند داشت. این اسیدی بودن خون به تنهایی قادر است گربه را کسل و بی تحرک کند.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که همراه با این بیماری به سراغ گربه‌ها می‌آید عدم توانایی بدن برای تولید گلبول‌های قرمز و در نتیجه کم‌خونی است. برای تشخیص کم‌خونی در گربه باید رنگ لثه‌های او را مدام چک کنید. لثه‌ها باید به رنگ صورتی متوسط باشند. اگر رنگ لثه به رنگ صورتی کمرنگ یا حتی سفید درآمده باشد باید فورا با دامپزشک خود موضوع را در میان بگذارید.

آیا تغذیه در درمان این بیماری اثری دارد؟

نتیجه‌ای که دامپزشکان طی تحقیقات خود به آن رسیده‌اند این است که بیماری مزمن کلیه درمان قطعی ندارد. اما به طور حتم تغذیه مناسب واستفاده از رژیم درمانی قادر است تا مقدار زیادی از این بیماری جلوگیری کرده یا آن را کنترل کند. بگذارید نگاهی بیندازیم به دلایلی که باعث می‌شود این غذاها برای بیماری مزمن کلیه در گربه‌ها موثر واقع شوند.

پروتئین، فسفر و سدیم پایین‌تر

سدیم که به مقدار زیادی در نمک یافت می‌شود از عناصری است که باید کم کم از رژیم غذایی گربه‌ها حذف گردد. سدیم زیاد در رژیم غذایی باعث کاهش بینایی گربه‌ها می‌شود و فشار خون این حیوانات را به طرز قابل توجهی بالا می‌برد. فشار خون ممکن است با لختگی خون و در نتیجه وخامت وضعیت کلیه همراه شود که این آخرین چیزی است که شما برای گربه خود می‌خواهید!

اگر بخواهیم به گذشته‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که پزشکان برای بیماران کلیوی اغلب مصرف پروتئین بالا را پیشنهاد می‌دادند. اما با تحقیقاتی که بعدها صورت گرفت نشان داد که

ماده‌ای به نام آلبومین سرم در خون گربه وجود دارد که وظیفه جابجایی مایعات در بدن را دارد و از خروج مایعات از عروق جلوگیری می‌کند. آلبومین اگر کاهش شدید داشته باشد بیماری‌های کبد و کلیه را بسیار تشدید می‌کند و اگر به مقدار کافی در خون وجود داشته باشد عملکرد بهتری در جذب پروتئین از خود نشان خواهد داد.

در گربه‌هایی که بیماری کلیوی دارند میزان پروتئین باید مرتب کنترل شود. همچنین باید در نظر داشت که میزان پروتئینی که وارد بدن می‌شود از بهترین و غنی‌ ترین نوع پروتئین باشد.

فسفر ماده دیگری است که نقش پررنگی در بیماری کلیه گربه‌ها ایفا می‌کند. این ماده اغلب توسط بسیاری نادیده گرفته می‌شود اما ما می‌خواهیم درباره اثر آن برای شما توضیحاتی بدهیم.

اول از همه باید بدانید که فسفر زیاد موجب کاهش میزان ادرار در گربه می‌شود که ما دقیقا عکس این موضوع را می‌خواهیم. دوم آنکه شما می‌توانید با کاهش میزان پروتئین، فسفر را نیز کنترل کنید. در نهایت اینکه فسفر زیاد در خون باعث افزایش خطر ابتلا به پرکاری تیروئید می‌شود که در ابتدا علایمی ندارد اما با گسترش شیوع آن بیماری کبد و کلیه در گربه‌ها بدتر می‌شود.

ویتامین‌های محلول در آب و فیبرها به میزان بیش‌تر

همانطور که گفته شد گربه‌های مبتلا به بیماری‌های کلیه باید بیش‌تر از دیگر گربه‌ها آب مصرف کنند و دفع ادرار بیش‌تری داشته باشند. به همین دلیل محلول‌ بودن ویتامین‌ها در آب خوراکی این گربه‌ها می‌تواند خیلی موثر واقع شود. فیبرها نیز به حرکت مواد در روده کمک کرده و روی هم رفته گوارش را به خوبی تنظیم می‌کنند.

 

غذای رنال چیست؟

غذای رنال به غذایی گفته می‌شود که گربه‌های مبتلا به بیماری مزمن کلیه باید برای تحت کنترل قرار دادن این بیماری از آن استفاده کنند. این غذاها با کنترل فشار خون و همچنین کاهش از دست رفتن پروتئین که از طربق ادرار صورت می‌گیرد به بهبود این بیماری کمک شایانی خواهند کرد.

یکی دیگر از اهداف مهمی که برای درمان بیماری کلیه گربه باید در نظر داشته باشید رفع کم خونی بوده که در گربه‌های مبتلا به این بیماری به صورت وسیعی وجود دارد. در برخی از موارد حاد حتی پزشکان برای جبران کم خونی این حیوانات دست به تزریق خون به آن‌ها می‌زنند.

همه این موارد با غذای رنال به صورت حدودی قابل کنترل است. این غذاها با داشتن اریتروپویتین گلبول‌های قرمز را تحریک و وادار به خون‌سازی می‌کنند. همچنین با مهارکننده‌های آنزیم‌های تغییردهنده آنژیوتنسین می‌توان تا مقدار زیادی از دفع پروتئین از ادرار جلوگیری کرد.

آنچه خواندیم…

در مقاله‌ای که برای شما گردآوری کردیم به دلایل علمی پرداختیم که با مطالعه آن‌ها می‌توانید درک بهتری از بیماری‌های شایع کلیه گربه داشته باشید. سپس به بررسی مهم‌ترین این بیماری‌ها یعنی بیماری مزمن کلیه گربه پرداختیم و گفتیم که این بیماری به چه صورت موجبات ضعف بدن گربه را فراهم می‌آورد.

در ادامه درباره موادی که در غذاهای مخصوص گربه‌های مبتلا به این بیماری وجود دارند صحبت کردیم و از اهمیت رژیم غذایی مناسب سخن گفتیم. غذاهای رنال را معرفی کردیم و اهمیت استفاده از آن‌ها را برای کنترل و پیشگیری از این بیماری شرح دادیم. از شما عزیزان به خاطر همراهی با ما تشکر می‌کنیم.

دسته بندی آموزشی آموزشی گربه ها بیماری گربه ها لینکس مگزین
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت