مزایا و معایب عقیم سازی سگ

صاحبان سگ های نر همیشه مردد بودند که سگ خود را عقیم کنند یا نه؟ در این زمینه بین دامپزشکان برجسته دنیا اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. چنانکه برخی معتقدند سگ باید عقیم شود و برخی دیگر عقیم کردن سگ را حرام می دانند.

در این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد زمان انجام این کار، نحوه عقیم کردن و در نهایت مزایا و معایب عقیم کردن سگ خواهید خواند و در نهایت شما هستید که تصمیم می گیرید سگ خود را عقیم کنید یا خیر.

پس با ما همراه باشید.

قبل از شروع اطلاعات عقیم سازی سگ، خوب است با سایت لینکس پت که یکی از معتبرترین و کامل ترین منابع خرید لوازم ضروری برای نگهداری از حیوانات خانگی در منزل است، آشنا شوید. در این فروشگاه اینترنتی می توانید به راحتی انواع لوازم حیوانات خانگی مانند غذای خشک سگ، غذای خشک گربه، غذای جوندگان و غذای حیوانات خانگی را خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید. برای دسترسی سریع به صفحه محصولات روی لینک ها کلیک کنید.

علاوه بر این لینک هایی که درون متن قرار داده شده اند مقالات هستند که میتوانند به شما در نگهداری هرچه بهتر حیوان خانگی تان کمک کنند 

مزایای عقیم سازی سگ 

کاهش هورمون ها 

مهم ترین کاری که عقیم سازی انجام می دهد کاهش ترشح هورمون تستوسترون است که به هورمون مردانه معروف است. اگر این هورمون در بدن سگ فعال باشد، پس از رسیدن به سن بلوغ، سگ دائما به دنبال سگ ماده برای جفت گیری می گردد. این امر آرامش سگ و سرپرستان او را به هم می زند.

بنابراین بهترین کار برای اینکه سگ نر شما به دنبال سگ ماده نباشد کاهش یا حذف کامل هورمون مربوط به این موضوع است که با عقیم سازی امکان پذیر است.

کاهش علامت گذاری 

یکی از کارهایی که سگ ها انجام می دهند و در واقع از اجداد خود به ارث برده اند، علامت گذاری است. این کار با ادرار کردن روی تنه درختان و سایر اجسام مرتفع (مانند دیوارها) انجام می شود و در واقع هر سگی که بتواند در ارتفاع بالاتر علامت گذاری کند قلمرو او خواهد بود. این کار در طبیعت و برای بقای سگ ها در میان سگ های دیگر انجام شد.

حالا تصور کنید که سگ شما فکر می کند خانه شما قلمرو اوست و می خواهد این را ثابت کند! شما هر روز ادرار را روی دیوار خانه خود خواهید دید! علامت گذاری با ادرار در سگ های عقیم غیرممکن است. بنابراین یکی دیگر از مزایای عقیم سازی سگ همین مورد است.

کاهش رفتار های جنسی 

سگ های نر رابطه جنسی را یکی از مظاهر قدرت خود می دانند. آنها به شدت با سگ های دیگر رقابت می کنند و معتقدند که سگی که جنسیت بیشتری دارد بر دیگری برتری دارد. بنابراین، این ایده آرامش شما و سایر افراد را بر هم خواهد زد.

از سوی دیگر، سگ های نر که عقیم نشده اند به لیسیدن آلت تناسلی خود عادت دارند. این رفتارها با عقیم شدن او بسیار کم می شود و به نوعی آرامتر می شود.

کاهش بی قراری 

وقتی هورمون تستوسترون در سگ ها ترشح می شود و سگ ماده را می بینند، بسیار بی قرار و پرخاشگر می شوند. علاوه بر این، بزاق آنها بیرون می ریزد و زبانشان بیرون می آید. این رفتارها در زمان فحلی بسیار بیشتر انجام می شود.

اما اگر سگ عقیم شود هیچ یک از این رفتارها شکل نمی گیرد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری ها 

درصد بسیار زیادی از سگ هایی که بیش از 5 سال سن دارند در خطر ابتلا به بیماری های پروستات هستند. درمان این بیماری ها بسیار پرهزینه است و از طرفی سگ باید درد زیادی را تحمل کند و اذیت می شود. یکی از مطمئن ترین راه ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف پروستات، عقیم سازی است.

از سوی دیگر، بیماری فیستول ویروسی که باعث ایجاد مشکل در اطراف مقعد سگ می شود نیز با عقیم سازی کمتر اتفاق می افتد.

معایب عقیم سازی سگ 

اضافه وزن 

تستوسترون علاوه بر هورمون مردانه، هورمون فعالیت و نشاط نیز هست. زمانی که ترشح این هورمون کاهش می یابد، فعالیت بدنی سگ نیز کاهش می یابد و در نهایت خطر چاقی افزایش می یابد. در مقاله عوارض چاقی سگ انواع مشکلاتی که به دلیل چاقی برای سگ ها پیش می آید را مطالعه کنید.

رشد نا متناسب استخوان ها 

غده هایی که با عقیم کردن سگ از بین می روند، هورمون های مختلفی مانند هورمون رشد نیز ترشح می کنند. اگر هورمون رشد کمتر یا بیشتر از مقدار استاندارد ترشح شود، ممکن است یکی از پاهای سگ بیش از دیگری رشد کند یا مشکلات مشابه دیگری ایجاد شود.

برای جلوگیری از این اتفاق باید سعی کنید سگ را در سن مناسب عقیم کنید تا رشد او کامل شود. در ادامه این مقاله به بررسی بهترین زمان های عقیم سازی سگ می پردازیم.

ابتلا به بیماری ها 

هورمون دیگری که با عقیم سازی سگ دیگر ترشح نمی شود یا میزان ترشح آن کاهش می یابد، مربوط به سیستم ایمنی سگ است. با این حال، به خاطر داشته باشید که در حین عقیم سازی، پزشک داروهایی را به شما می دهد که از این مشکل جلوگیری کرده و سگ را پس از عمل عقیم سازی سالم نگه می دارد.

بهترین زمان عقیم سازی سگ 

دامپزشکان در این مورد نظرات متفاوتی دارند. برخی از آنها می گویند سگ ها را می توان تا ده سالگی عقیم کرد و برخی دیگر می گویند سگ ده ماهه برای عقیم سازی خیلی پیر است.

اما بهترین سنی که اکثر پزشکان بر سر آن اتفاق نظر دارند که بهترین زمان عقیم کردن سگ است، بین 6 ماهگی تا 12 ماهگی است.

در این زمان، هم رشد فیزیکی سگ کامل شده است و هم سیستم ایمنی بدن او به اندازه کافی قوی شده است که بتواند این عمل را تحمل کند.

از طرفی در این زمان سگ ها به بلوغ کامل نرسیده اند و در گرما نیستند. با این حال، بهتر است برای عقیم سازی با پزشک سگ خود مشورت کنید.

آمادگی های لازم برای عقیم سازی سگ 

قبل از هر چیز باید به شما بگوییم که بهتر است برای عقیم سازی سگ خود به دنبال یک کلینیک پیشرفته و مجهز باشید. این کار به پزشکان متخصص و تجهیزات پزشکی مجهز نیاز دارد.

اگر عقیم سازی کاملا به صورت دستی انجام شود بعد از عمل باعث درد زیادی برای سگ می شود.

مراقبت های بعد از عمل عقیم سازی سگ 

این عمل جدی نیست اما برای سگ شما عوارضی دارد که بهتر است از قبل بدانید تا دوره نقاهت سگ خود را به خوبی مدیریت کنید.

قبل از مصرف آنتی بیوتیک حتما با پزشک مشورت کنید. تا حد امکان از صحبت های آشنایان و افرادی که تجربه مشابهی داشته اند برای سگ خود آنتی بیوتیک نگیرید.

فراموش نکنید که بیهوشی سگ عوارضی دارد. سگ شما ممکن است پرخاشگر شود و این حالت برای دو یا سه روز ادامه خواهد داشت.

سگ بعد از بیهوشی بی اشتها می شود. به زور به او غذا ندهید و اجازه دهید وقتی به حالت عادی برگشت، خودش غذا بخورد.

در 24 ساعت اول پس از عمل از تماس سگ با کودکان جلوگیری کنید و بگذارید استراحت کند.

اجازه ندهید سگ شما در حدود 14 روز فعالیت های سنگین انجام دهد.

در نهایت این شما هستید که تصمیم می گیرید سگ خود را عقیم کنید. در مورد مزایا و معایب بخوانید و سعی کنید بهترین تصمیم را برای سگ خود بگیرید.

دسته بندی آموزشی آموزشی سگ ها لینکس مگزین مراقبت و نگهداری سگ ها
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت