علائم و علل شپش در گربه ها

علائم و علل شپش در گربه ها

آیا گربه شما مدام خودش را می خراشد؟ شاید او کک و شپش دارد؟ شپش معمولا در گربه های ولگردی که در شرایط کثیف زندگی می کنند، یافت می شود. گربه هایی که اسباب بازی، ملافه یا لوازم نظافت مشترک دارند، مستعد ابتلا به شپش هستند.

شپش یک مشکل سلامت خفیف است که به راحتی قابل شناسایی و درمان است. می توانید با شامپوهای ضد کک به گربه خود کمک کنید تا از شر شپش خلاص شود. البته یافتن شپش در گربه های مو بلند بسیار دشوار است. مشکلات خارش پوست معمولاً نشانه کک، آلرژی، کنه و غیره است.

چگونه گربه ها شپش می گیرند؟

شپش ها پرواز نمی کنند و به داخل پوست گربه نمی پرند. آنها تمام زندگی خود را روی پوست گربه شما می گذرانند تا زمانی که بمیرند. بنابراین، اگر گربه شما شپش دارد، به این معنی است که از طریق تماس فیزیکی مستقیم با گربه دیگری به آن مبتلا شده است. رایج‌ترین روشی که گربه‌ها به شپش مبتلا می‌شوند، از طریق مادرشان یا اشتراک‌گذاری وسایل با گربه‌های دیگر است.

شپش سلول های مرده پوست را می خورد و سپس وارد پوست می شود. این همان چیزی است که باعث خارش و تحریک پوست در گربه ها می شود. اما شپش هایی که به انسان و سگ حمله می کنند هر دو نوع خون را می مکند.

علائم شپش در گربه ها

برای یافتن شپش در بدن گربه، به آرامی موهای آنها را جدا کنید و به دنبال تخم، لارو و هر چیز ناشناخته روی پوست آنها بگردید. اگر شپش باشد روی موهای گربه حرکت می کند. روش دیگر، در اینجا برخی از علائم احتمالی دیگر وجود دارد:

  • خارش و گاز گرفتن بیش از حد
  • ریزش مو، گره خوردن و کدر شدن مو
  • لکه های سفید و قهوه ای روی پوست و پوشش گربه
  • در موارد شدید، شپش می تواند باعث بی خوابی، اضطراب و کرم نواری در گربه ها شود.

علل ایجاد شپش

هیچ راهی وجود ندارد که شپش از فرد به گربه منتقل شود. با این حال، شرایطی وجود دارد که شپش می تواند از یک گربه به گربه دیگر منتقل شود.

  • زندگی در شرایط غیربهداشتی
  • کوتاهی در اصلاح و مرتب کردن کت و مو
  • تماس با گربه های دیگر مبتلا به شپش
  • استفاده از محصولات گربه با شپش

چگونه شپش را در گربه ها بررسی کنیم؟

اگر گربه شما مدام خودش را می خراشد، احتمال اینکه شپش داشته باشد بسیار زیاد است. پیدا کردن شپش بسیار دشوار است. حتی ممکن است به یک ذره بین نیاز داشته باشید. شپش ها بیشتر شبیه خاک هستند تا حشرات ریز بدون بال، پس حتما با دقت نگاه کنید.

قبل از شروع، حتما یک جفت دستکش بپوشید و سپس کت گربه خود را بخش به بخش بررسی کنید. به دنبال لکه های کثیفی سفید روی کت گربه باشید. این ماده به ظاهر کثیف در واقع می تواند شپش باشد که تخم های آن را نیتس می نامند. تخم شپش سفید و به اندازه یک دانه خشخاش (1 میلی متر) است. تخم ها معمولا به پایه مو در سطح پوست می چسبند.

شپش بالغ به اندازه یک دانه کنجد است. رنگ آنها قهوه ای مایل به زرد، بژ یا زرد با راه راه های قهوه ای است و شش پا دارند و سرشان مثلثی شکل است. هنگامی که شپش ها را گرفتید، مطمئن شوید که آنها را با انگشت خود له کنید یا آنها را در یک کاسه آب صابون فرو کنید.

تفاوت شپش و کنه چیست؟

شپش و کک معمولا روی سطح پوست گربه زندگی می کنند. در حالی که کنه به پوست نفوذ کرده و باعث تحریک شدید می شود. گربه هایی که از کنه رنج می برند همچنین به سایر عفونت های پوستی نیز مبتلا می شوند. برای از بین بردن آن ممکن است در قسمت هایی از بدن مانند صورت و گوش به دلیل خراش شدید دچار ریزش مو شوند.

کک ها بسیار راحت تر پیدا می شوند. کک ها حشرات ریز سیاه رنگی هستند که وقتی می خواهید پوست آنها را بررسی کنید می پرند یا می خزند. همچنین، کک ها حداقل سه برابر بزرگتر از شپش هستند، زیرا آنها موجوداتی خونخوار هستند، برخلاف شپش هایی که پوست مرده را می جوند.

هر یک از این سه آفت که گمان می کنید گربه شما با آنها تماس پیدا کرده است، باید با دامپزشک خود مشورت کنید. شپش، کک و کنه به راحتی قابل درمان هستند. شامپوهای تخصصی ضد شپش و کک وجود دارد که به این روند کمک می کند. هر چه زودتر شپش ها را بردارید، احتمال آسیب رساندن به گربه کمتر می شود.

عوارض آلودگی شپش در گربه چیست؟

شپش هیچ مشکل دیگری برای سلامتی ایجاد نمی کند، اما مطمئناً دارای برخی عوارض است:

     عفونت های پوستی

مطمئناً گربه شما آنقدر خودش را می‌خراشد که بریدگی و زخم‌هایش ایجاد شود. این زخم های باز خطرناک هستند و خطر عفونت با میکروب ها و باکتری ها وجود خواهد داشت.

     تغییرات در پوست

اگر آلودگی به شپش برای مدت طولانی وجود داشته باشد، پوست گربه تیره و ضخیم می شود، به خصوص در امتداد قسمت میانی.

     گسترش بیماری

احتمال اینکه شپش های بدن باعث سایر بیماری های باکتریایی شوند بسیار کمتر است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تنها چیزی که شپش باعث ایجاد تیفوس همه گیر و تب عود کننده ناشی از شپش شده است.

درمان شپش گربه

از محصولات Spot-on که فیپرونیل دارند استفاده کنید.

محصولات ضد شپش را می توانید از پت شاپ لینکس پت خریداری کنید. محصولاتی مانند شامپو ضد شپش، قطره ضد کک و شپش، قرص ضد انگلی، یقه ضد شپش و ….

     قبل از شانه کردن گربه، شپش را از بین ببرید

شانه کردن فقط در صورتی برای درمان شپش موثر است که بتوانید آن را مستقیماً از پوست آنها دریافت کنید. اما اگر گربه‌تان زیاد خودش را می‌خراشد، باید کمی بیشتر تلاش کنید تا این گره‌ها را باز کنید و آنها را شانه کنید تا شپش‌ها از بین بروند. اگر باز کردن گره ها غیرممکن به نظر می رسد و گربه شما ممکن است درد داشته باشد، حتی می توانید گره ها را با قیچی بردارید.

     از یک شانه دندانه دار ریز استفاده کنید

از یک شانه با دندانه های ظریف استفاده کنید و شپش ها را به راحتی از روی پوست جدا کنید. شانه زدن شپش از موهای گربه شما نیاز به صبر فوق العاده ای دارد. این روش بسیار زمان بر است و معمولا ساعت ها طول می کشد تا کت گربه به خوبی شانه شود.

     از شامپو برای مقابله با شپش استفاده کنید

بزرگترین عیب شامپو زدن این است که وقتی کت گربه شما خشک است، هیچ ماده فعالی برای از بین بردن مشکل شپش عمل نکرده است. بنابراین، هیچ چیزی روی پوست برای از بین بردن شپش کار نمی کند. و هیچ چیزی نمی تواند مانع از ابتلا آنها به شپش شود. روش شامپوی ضد شپش به مراتب ساده ترین راه برای درمان شپش است و همچنین مفید است.

     مطمئن شوید که گربه شما به یک محیط تمیز باز می گردد

هنگامی که تمام کارهای ممکن را برای درمان شپش گربه خود انجام دادید، وقت آن است که تخت، برس، درخت گربه و همه لوازم جانبی را بشویید تا مطمئن شوید که تمام وسایل آنها نیز عاری از شپش هستند. علاوه بر این، مبلمان، کاناپه ها و تخت های خود را با مواد دافع حشرات اسپری کنید که احتمالاً تخم کک ها و لاروها را از بین می برد.

چه زمانی برای حذف شپش گربه به پزشک مراجعه کنیم؟

بدیهی است که قبل از شروع هر درمانی باید با پزشک حیوان خانگی خود مشورت کنید. علاوه بر این، درمان های خانگی همیشه تضمین نمی شود که موثر باشند. شما اغلب می توانید شپش را با چیزهای دیگری مانند شوره سر، بافت پوست کثیف، سایر حشرات ریز اشتباه بگیرید. بنابراین، قبل از شروع یا ادامه هر درمانی، حتماً به دامپزشک جامع نگر خود مراجعه کرده و از آنها نسخه تهیه کنید.

دسته بندی آموزشی آموزشی گربه ها بلاگ بیماری گربه ها
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت