گلوله مویی در گربه

گلوله مویی در گربه

گلوله مو در گربه ها یک مشکل رایج است و اغلب نشانه ای از یک مشکل اساسی سلامتی است، بنابراین باید توجه داشت که این مشکل در گربه ها رایج نیست. اگرچه خوردن مقداری مو در طول نظافت برای گربه طبیعی است، اما موی گربه سالم باید از دستگاه گوارش عبور کرده و از طریق مدفوع دفع شود.

گربه هایی که بیش از یک یا دو بار در هفته گلوله های مو می ریزند باید توسط دامپزشک معاینه شوند. اگر گربه شما مکرر گلوله های مو دارد؛ شما باید سبک زندگی حیوان خانگی خود را تغییر دهید. در این مقاله علت، علائم و درمان گلوله های مو در گربه ها را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم.

گلوله مویی در گربه چیست؟

گلوله های موی گربه توپ هایی پر از مو هستند که گربه ها استفراغ می کنند. نام علمی هیربال تریکوزوآر است. این بیماری گربه زمانی ایجاد می شود که گربه ها موهای خود را هنگام نظافت می خورند. اگرچه مو به طور معمول باید از دستگاه گوارش گربه عبور کند، گاهی اوقات مو در معده باقی می ماند. این مشکل به دلیل مصرف زیاد مو یا کاهش توانایی معده و روده در انتقال مواد به روده بزرگ است.

از آنجایی که مو قابل هضم نیست؛ هر مویی که از معده بیرون نیاید، یک توپ در داخل معده تشکیل می دهد. سپس گربه گلوله های مو را استفراغ می کند. گربه های سالم به طور مرتب گلوله های مو را بالا نمی اندازند. اگر گربه یک گلوله موی بزرگ را بیرون نزند (چه با استفراغ و چه با عبور از سیستم گوارش و دفع آن در مدفوع)، مشکل می تواند تهدید کننده زندگی باشد زیرا مجرای روده را مسدود می کند.

گلوله مویی در گربه چه شکلی است؟

بیشتر گلوله های مو در گربه ها لوله ای هستند. با این حال، برخی از توده ها ممکن است بیشتر شبیه توده های کوچکتر، گرد یا بی شکل از چند تار موی سرگردان به نظر برسند. گلوله های مو به دلیل پوشاندن بزاق یا محتویات دستگاه گوارش، کمی مرطوب و لزج یا کف آلود خواهند بود. محتویات معده گربه ممکن است گلوله های مو را به رنگ زرد یا قهوه ای تیره تبدیل کند که گاهی باعث می شود آنها را با مدفوع معمولی یا استفراغ اشتباه بگیرند. گلوله ها آنقدرها هم بدبو نیستند.

اندازه یک توپ مو ممکن است از اندازه یک سکه تا اندازه یک کف دست متفاوت باشد. برخلاف تصور رایج، گربه ها گلوله های مو را سرفه نمی کنند. گلوله مو به جای سرفه کردن، استفراغ می کند. برخی از صاحبان حیوانات خانگی ممکن است سرفه را با تلاش برای بیرون راندن گلوله مو اشتباه بگیرند. اگر گربه شما سرفه می‌کند اما گلوله‌های مو را بالا نمی‌آورد، ممکن است نشانه‌ای از مشکل تنفسی باشد و نیاز به معاینه دامپزشک دارد.

وقتی گربه شما سعی می کند یک گلوله مو را بیرون بیاورد، ممکن است درست قبل از استفراغ صدایی در بیاورد و سر و بدن خود را با گردن کشیده پایین بیاورد یا بچرخاند. به خاطر داشته باشید که اگر یک گلوله موی واقعی در استفراغ گربه خود نمی بینید، حتما مشکل دیگری وجود دارد که باعث استفراغ او می شود. بنابراین مراجعه به دامپزشک می تواند بهترین راه حل باشد.

علت گلوله مویی در گربه‌ها

گربه های بالغ می توانند تا 25 درصد از زمان خود را صرف نظافت خود کنند. زبان خشن گربه، با خارهای رو به عقب (پاپیلا) که موهایش را در حین لیسیدن شانه می کند، خاک، حشرات و سایر آلاینده هایی را که روی خز و پوست جمع شده اند جمع می کند. مو تا حد زیادی غیر قابل هضم است، بنابراین به دلیل رفتار نظافت ذاتی گربه، گلوله مو می تواند در معده به مرور زمان ایجاد شود.

هنگامی که توده مو باعث تحریک پوشش شکم گربه شما می شود. برای دفع آن استفراغ رخ می دهد. گربه های خانگی اولیه موهای زیادی برای اصلاح نداشتند. اگرچه خز این حیوانات ممکن است تکامل یافته باشد، اما سیستم گوارشی گربه ها تغییر چندانی نکرده است.

بیشتر گربه‌های مو کوتاه مشکل خاصی با گلوله‌های مو ندارند، اما گربه‌های مو بلند ممکن است به دلیل افزایش مقدار خزی باشد که به‌طور ناخواسته هنگام نظافت می‌خورند. مشکلات بیشتری دارند احتمال این گربه ها بیشتر است. مشکلات استفراغ مرتبط با گلوله های موی خود را تجربه می کنند و همچنین در معرض افزایش خطر انسداد روده هستند.

نژادهایی که بیشتر با گلوله مویی مواجه می‌شوند عبارتند از:

  • پرشین
  • هیمالیا
  • راگدال
  • مین کون
  • گربه‌های جنگلی نروژی
  • سیبری
  • آنگورا ترکی

 

خوشبختانه، بچه گربه‌ها کمتر به گلوله مویی مبتلا میشوند زیرا گربه‌های جوان هنوز یاد نگرفته‌اند که چگونه باید موهایشان را به‌ اندازه بزرگترها تمیز کنند. بنابراین گلوله مویی برای گربه‌های جوان نگرانی خاصی محسوب نمی‌شود.

علائم گلوله مویی در گربه‌ها

واضح ترین نشانه این است که گربه شما گلوله های مو دارد. گلوله را روی زمین پیدا کنید. قبل از بیرون انداختن گلوله مو، گربه‌ها معمولاً روی زمین خم می‌شوند و صدایی مشخص ایجاد می‌کنند و به شدت سرفه یا استفراغ می‌کنند. موی گیر کرده در مجرای روده می تواند مشکلات جدی ایجاد کند، بنابراین اگر فکر می کنید گربه شما ممکن است گلوله مو داشته باشد، حتما آن را توسط دامپزشک بررسی کنید.

ممکن است متوجه شوید؛ گربه‌تان ذره‌ای استفراغ می‌کند که هم‌رنگ خزش است و معمولاً حاوی مو و مواد دیگری است که از معده‌اش خارج می‌شود. علائم رایج گلوله مویی به شرح زیر هستند:

  • استفراغ با غذا یا مایعات
  • توپ مو به شکل استوانه‌ای
  • سرفه خشک، خس خس سینه یا نفخ
  • از دست دادن اشتها
  • اسهال یا یبوست
  • شکم متورم
  •  ضعف یا بی‌حالی

اگر گربه مکرراً استفراغ میکند یا علائم دیگری را از خود نشان می‌دهد، حتما او را نزد دامپزشک ببرید. این علائم می‌توانند نشانه انسداد روده باشند.

آیا گلوله مویی در گربه طبیعی است؟

استفراغ مویی در گربه ها از نظر پزشکی طبیعی نیست. موهای خورده شده توسط یک گربه سالم در حین نظافت باید از روده ها عبور کرده و در طول اجابت مزاج طبیعی با مدفوع خارج شود. در حالی که رفتار نظافت طبیعی گربه باعث ایجاد گلوله های مو می شود. روشی که حیوان مو می ریزد ممکن است طبیعی نباشد.

اگر گربه شما فقط یک بار در هفته یا کمتر گلوله های مو را به راحتی استفراغ می کند. احتمالاً نیازی به مراجعه به دامپزشک ندارید. اگر گربه شما مکررا استفراغ می کند (چند بار در هفته یا روزانه)، مراجعه به دامپزشک توصیه می شود زیرا ممکن است یک اختلال گوارشی زمینه ای مقصر باشد.

گربه‌های مو بلند مستعد گلوله مویی هستند و حداقل دو برابر بیشتر از نژادهای مو کوتاه استفراغ گلوله مویی دارند زیرا موهایی که در طول نظافت می‌بلعند بیشتر است. نظافت بیش از حد یا نظافت اجباری نیز می‌تواند احتمال ابتلای گربه به گلوله مویی را افزایش دهد. نظافت بیش از حد گربه، می‌تواند عوامل زیر افزایش یابد:

  • استرس یا اضطراب (از جمله ناراحتی به علت ظرف خاک کثیف)
  • درد (گربه ممکن است ناحیه دردناک بدن را با وسواس لیس بزند)
  • تشک‌های مویی
  • بیماری پوستی (مانند آلرژی)
  • انگل‌های بیرونی (مانند کک)

برخی از اختلالات گوارشی نیز می‌توانند منجر به گلوله مویی بیشتری شوند. اختلالات حرکتی دستگاه گوارش و علل زمینه‌ای استفراغ مزمن (مانند بیماری التهابی روده یا لنفوم گوارشی) می‌توانند خطر مشکلات گلوله مویی را افزایش دهند. اختلالات حرکتی دستگاه گوارش زمانی است که دستگاه گوارش آن‌طور که باید در یک حرکت رو به جلو منقبض نمی‌شود و اجازه می‌دهد خز در معده جمع شود و درهم بپیچد.

گلوله مویی معمولاً خیلی خطرناک نیست اما می‌تواند در مری قرار بگیرد یا به اندازه‌ای بزرگ شود که باعث انسداد روده شود. همه این موارد نیاز به مداخله پزشکی فوری دارند. علائم زیر ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشند:

  • استفراغ مکرر یا تلاش برای استفراغ بدون خروجی
  •  شکم متورم یا دردناک
  • یبوست یا خروج غیر طبیعی مدفوع

گلوله مویی در گربه یا آسم گربه

گربه هایی که از حملات آسم رنج می برند؛ خس خس می کنند. این مشکل بسیار شبیه صداهای سرفه یا صدایی است که گربه هنگام بیرون راندن گلوله مو ایجاد می کند. تشخیص آسم اغلب توسط صاحب گربه به تأخیر می افتد که فکر می کند سرفه ناشی از گلوله های مو است.

تشخیص بین گربه ای که سرفه می کند و گربه ای که گلوله های مو را استفراغ می کند دشوار است.
در طول حمله آسم، گربه اغلب خم می شود و سر و گردن خود را به سمت بیرون دراز می کند زیرا سعی می کند هوای بیشتری را استنشاق کند. اگر گربه شما مرتباً سرفه یا استفراغ می کند. بهترین برنامه این است که حیوان را نزد دامپزشک ببرید. یافتن علت اصلی این علائم، که با عکس برداری از قفسه سینه یا شکم انجام می شود، به دامپزشک شما کمک می کند تا بهترین استراتژی را برای حفظ سلامت گربه شما ارائه دهد.

گلوله مویی در گربه یا استفراغ

همانطور که قبلاً گفتیم، وقتی گربه یک گلوله مو را بیرون می‌زند، در واقع آن را استفراغ می‌کند. با این حال، گربه ها ممکن است به دلایل دیگر استفراغ کنند. بسیاری از گربه ها که به طور منظم گلوله های مو را بالا می برند. مشکلات حرکتی روده مانند بیماری التهابی روده (IBD) دارند. حتی اگر مو در استفراغ گربه خود ببینید، ممکن است گلوله مو نباشد.

گربه ها به طور متوسط 3 تا 5 ساعت در روز را صرف نظافت خود می کنند. بنابراین اغلب در معده این حیوانات مو وجود دارد. اگر گربه شما استفراغ می کند و بیمار است. غذا نمی خورد، بی حال است یا اسهال دارد، این مشکل ممکن است به دلیل وجود یک گلوله موی ساده نباشد.

همچنین ممکن است برای گربه ای که گلوله مو در شکم خود دارد. بدون تولید مو استفراغ کنید. بنابراین کمبود مو در استفراغ همیشه نشان دهنده علت استفراغ نیست. اگر گربه شما دچار استفراغ مکرر می شود، باید به دامپزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن مشخص شود.

درمان گلوله مویی در گربه

همانطور که اشاره شد؛ اگر گربه شما فقط گاهی اوقات گلوله های مو تولید می کند، مداخله دامپزشکی معمولاً ضروری نیست. با این حال، اگر گربه شما گلوله‌های موی بیشتری دارد، یک وقت ملاقات برای معاینه دامپزشکی ضروری است. اگر به نظر می رسد گربه شما می خواهد گلوله مو را بیرون بیاورد اما نمی تواند، همیشه به دنبال مراقبت های دامپزشکی باشید. خوشبختانه، بیشتر گلوله های مو می توانند به راحتی از معده و روده عبور کنند و به راحتی با درمان های خاص و درمان های بدون نسخه کنترل می شوند.

یکی از درمان‌های خانگی که ممکن است مفید باشد این است. استفاده از مقدار کمی پارافین خوراکی است. می توانید یک چهارم قاشق چای خوری را روی پنجه گربه بگذارید تا بلیسد و قورت دهد. این ممکن است یک یا دو بار در هفته تکرار شود. پارافین به عنوان روان کننده عمل می کند تا به مو کمک کند از روده و مدفوع عبور کند.

برخی از دستمال‌ها یا شامپوهای مرطوب‌کننده نیز برای کاهش ریزش و کاهش تشکیل گلوله‌های مو به بازار عرضه می‌شوند، اما بسیاری از آنها بی‌اثر هستند. استفاده از دستمال مرطوب مرطوب ضد حساسیت ممکن است به از بین بردن موهای مرده یا شل قبل از قورت دادن کمک کند، اما مسواک زدن منظم گربه موثرتر است.

افزایش فیبر می‌تواند به سرعت بخشیدن روند کار دستگاه گوارش کمک کند و احتمال اینکه موهای بلعیده شده از طریق مدفوع گربه دفع شود را افزایش دهد. با این حال، مقادیر نامناسب مکمل‌های فیبر مانند پودر متاموسیل می‌توانند باعث اتساع دردناک گاز و ناراحتی دستگاه گوارش شوند. اگر به دنبال افزایش فیبر در رژیم غذایی گربه خود هستید، پس از صحبت با دامپزشک، علف گربه یا یک رژیم غذایی خاصی که مخصوص کنترل گلوله مویی است را در نظر بگیرید.دارو درمانی برای گلوله مویی در گربه

سایر محصولات تجاری، اعم از محصولات بدون نسخه یا نسخه‌ای می‌توانند به تسهیل عبور گلوله مویی کمک کنند. قبل از امتحان کردن هر دارویی، با دامپزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که هیچ مشکل زمینه‌ای وجود ندارد تا باعث ایجاد مشکلات گلوله مویی در گربه شما شود. اگر عوامل دیگری شناسایی شدند، ابتدا باید آن‌ها را درمان کرد.

پیشگیری از گلوله مویی در گربه‌ها

شما می توانید با نظافت و برس زدن منظم احتمال گلوله های مو را در گربه خود کاهش دهید. به خصوص شانه زدن گربه برای از بین بردن موهای شل قبل از اینکه گربه شما فرصتی برای بلعیدن آن پیدا کند. این یک راه عالی خواهد بود. برس های مخصوص به آرامی موهای شل شده را در لایه بالایی خز گربه و لایه زیرین متراکم تر از بین می برند.

بدن نژادهای مو بلند باید روزانه مسواک زده شود. برداشتن توده های خز و گلوله های مو قبل از اینکه گربه شما فرصتی برای قورت دادن آنها پیدا کند نیز بسیار مفید است. قیچی کردن یا تراشیدن یک گربه مو بلند ممکن است ضروری باشد. می توانید از یک آرایشگر حرفه ای برای حیوان خانگی خود کمک بگیرید.

از دامپزشک خود در مورد رژیم غذایی مخصوص گربه‌سانان که برای کمک به کاهش گلوله مویی فرموله شده است؛ سوال کنید. غذای کنترل کننده گربه حاوی فیبر بالا و حاوی اسیدهای چرب و سایر مواد مغذی برای بهبود خز گربه و کاهش ریزش آنهاست.

تغذیه با مقادیر کمتر غذا ولی به دفعات بیشتر نیز می‌تواند به جلوگیری از گلوله مویی کمک کند. بیشتر غذاهای مرطوب نیز برای تغذیه مفید هستند زیرا غذاهای کنسرو شده دارای رطوبت بالاتری می‌باشند تا به حرکت گلوله‌های خز در روده‌ها کمک کنند. والدین حیوانات خانگی نیز می‌توانند با اطمینان از تمیز و پر بودن کاسه‌های آب یا استفاده از آبنما که بسیاری از گربه‌ها از آن لذت می‌برند، افزایش مصرف آب را تشویق کنند.

مراقب خوراکی‌هایی باشید که به عنوان داروهای گلوله مویی به بازار عرضه می‌شوند زیرا بسیاری از آنها پر کالری هستند و ممکن است برای مشکلات ریزش مو مفید نباشند. علاوه بر این، نظافت بیش از حد را کاهش دهید تا از قورت دادن موی زیادی در گربه جلوگیری کنید. شما می‌توانید خطرات نظافت بیش از حد را با موارد زیر کاهش دهید:

  • تمیز نگه داشتن ظرف خاک
  • استفاده از فرومون های گربه برای کاهش استرس
  • مدیریت هر گونه درد مزمن با راهنمایی دامپزشک
  •  استفاده از داروهای پیشگیری کننده از کک در تمام طول سال
  •  مدیریت هر گونه بیماری پوستی

 
این استراتژی‌های پیشگیرانه می‌توانند به کاهش شدت گلوله مویی در گربه شما کمک کنند.

جمع بندی

برای اطمینان از اینکه گربه شما به خوبی به درمان پاسخ می‌دهد؛ یک قرار ملاقات با دامپزشک لازم است. در صورتی که باید گلوله مویی را با جراحی برداشت؛ تعیین یک قرار ملاقات ضروری است. دامپزشک شما بهبود و پیشرفت گربه را بررسی می‌کند و دستورالعمل‌هایی را برای جلوگیری از گلوله مویی در آینده ارائه می‌دهد. درمان زودهنگام گلوله مویی یا انسداد روده می‌تواند به بهبودی کامل برای حیوان منجر شود.

دسته بندی آموزشی آموزشی گربه ها لینکس مگزین مراقبت و نگهداری گربه ها
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت