پیشگیری از بارداری ناخواسته در گربه ها

پیشگیری از بارداری در گربه ها

شما نیز مانند بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی، احتمالاً می خواهید از پرورش بیش از حد و تولد بچه گربه های ناخواسته جلوگیری کنید. اگر این برنامه شماست؛ احتمالاً از خود می پرسید که آیا روشی برای جلوگیری از بارداری برای گربه ها وجود دارد؟ بله، کنترل بارداری گربه امکان پذیر است. شما فقط باید یک روش پیشگیری از بارداری را انتخاب کنید که برای حیوان خانگی شما مناسب باشد.

رایج ترین روش های پیشگیری از بارداری از چرخه فحلی در گربه های ماده جلوگیری می کند که به نوبه خود از جفت گیری و لقاح جلوگیری می کند. این چرخه می تواند به طور موقت یا دائم متوقف شود. حتی پس از جفت گیری نیز می توان از بارداری جلوگیری کرد. در این مقاله به طور کامل در مورد پیشگیری از بارداری ناخواسته در گربه ها صحبت می کنیم.

حقایقی در مورد تولید مثل گربه

بلوغ در گربه های نر از شش تا 12 ماهگی شروع می شود. اگرچه هیچ قرص ضد بارداری برای گربه های نر وجود ندارد، اما گزینه های دیگری مانند اخته کردن یا عقیم کردن امکان پذیر است. گربه های نر معمولاً در دراز مدت عادت های بدی مانند ولگردی، دعوا و بوی بد پیدا می کنند. به این دلایل، اکثر صاحبان حیوانات خانگی ترجیح می دهند گربه های خود را در شش ماهگی عقیم کنند.

گربه های ماده در سن بیش از شش ماهگی از نظر جنسی فعال می شوند. این حیوانات در درجه اول با گربه های نر جفت گیری می کنند، گربه هایی که به دلیل موفقیت باروری بالا شناخته شده اند. دوره بارداری گربه ماده تقریباً 57 تا 63 روز است و حیوان می تواند ظرف شش هفته پس از زایمان تولید مثل کند. اگر گربه خود را کنترل نمی کنید؛ می تواند شش گربه را سه بار در سال به دنیا بیاورد. قبل از رد ایده کنترل بارداری برای گربه ها، خطرات بارداری و بیماری های مقاربتی در گربه ها مانند ویروس لوسمی گربه و ویروس نقص ایمنی گربه را در نظر بگیرید.

وقتی گربه فحل است به چه معناست؟

شاید قبلاً اصطلاح گربه در فحلی یا سگ در فحلی را شنیده باشید. فحلی به زمانی اطلاق می شود که یک گربه ماده آماده جفت گیری (رابطه جنسی) و لقاح است. این مرحله به عنوان مرحله فحلی چرخه جنسی حیوان نیز شناخته می شود و از سن 5 تا 10 ماهگی شروع می شود.

در میان گربه هایی که طبیعت کمی دارند; جفت گیری خواهر و برادر ممکن است رخ دهد. در حالی که در گرما، غریزه جفت گیری قوی و طبیعی این حیوانات خانگی باعث می شود که آنها سعی کنند با هر گربه ای از جنس مخالف در مجاورت خود جفت گیری کنند، گربه فحلی از هیچ قانون پیروی نمی کند و فقط هدفش تولید مثل است.

آیا گربه‌های نر می‌توانند فحل شود؟

گربه های نر فحلی ندارند. فقط گربه های ماده فحلی دارند. با این حال، گربه های نر عقیم نشده تقریباً همزمان با گربه های ماده در حدود چهار تا شش ماهگی به بلوغ جنسی می رسند. در این زمان، گربه نر شما ممکن است شروع به علامت زدن قلمرو خود با ادرار کند یا در جستجوی جفت فرار کند. در این موارد، ردیاب گربه GPS می تواند نجات دهنده باشد. برای کنترل موفقیت آمیز گربه فحلی، خوب است علائم گربه فحلی را بدانید.

علائم و نشانه‌های گربه‌های فحل

علائم و نشانه هایی که نشان می دهد گربه شما ممکن است برای بارداری آماده باشد. به شرح زیر است:

  • میو میو
  • بی قرار تر شدن
  • خزیدن به زمین
  • محبت بیشتر با افراد، اشیاء و حیوانات دیگر
  • مدام اندام تناسلی خود را می لیسید
  • فرار از خانه
  • تمرین موقعیت جفت گیری (پشت در هوا، دم به پهلو)
  • ادرار کردن برای علامت گذاری قلمرو
  • از دست دادن اشتها

اگر گربه شما یک یا چند مورد از این علائم را نشان داد؛ به احتمال زیاد، گربه برای بارداری آماده است.

آیا گربه‌های ماده پریود می‌شوند؟

گربه های ماده یک چرخه ماهانه دارند. اما چرخه ای کاملاً متفاوت از انسان است. گربه ها و پستانداران به جای ریزش دیواره رحم مانند زنان، هر 32 روز یا بیشتر به جای خونریزی، پوشش قدیمی رحم را دوباره جذب می کنند. این فرآیند در چرخه فحلی اتفاق می افتد. ممکن است مقدار کمی خون در طول چرخه فحلی گربه شما ریخته شود، اما معمولاً گربه ماده علائم فحلی را نشان می دهد. در صورت مشاهده هرگونه خونریزی نگران کننده در گربه نر یا ماده خود با دامپزشک خود تماس بگیرید.

چرخه فحلی گربه چیست؟

همه گربه های ماده یک چرخه جنسی را پشت سر می گذارند مگر اینکه عقیم شده یا باردار شوند. به این چرخه فحلی نیز می گویند و در این زمان گربه قادر به تولید مثل است یعنی جفت گیری می شود. چرخه فحلی به تفصیل در زیر توضیح داده شده است:

پروستروس
در این مرحله، گربه ماده (معروف به ملکه) ممکن است گربه های نر (که عقیم نشده اند) را جذب کند. با این حال، حیوان هنوز برای جفت گیری آماده نخواهد شد. در این مرحله که یک تا دو روز طول می کشد. گربه ها هیچ نشانه ای از فحلی نشان نمی دهند.

فحلی (مرحله تحریک جنسی)

گربه ماده عقیم نشده وارد مرحله تحریک جنسی می شود که به آن فحلی نیز می گویند. حیوان به مدت یک هفته پذیرای جفت گیری خواهد بود و توجه گربه های نر را به خود جلب می کند. این زمانی است که حیوان علائم فحلی را نشان می دهد. در صورت جفت گیری، تولید هورمون تحریک می شود که منجر به تخمک گذاری می شود.

گربه ها ممکن است چندین بار در این مرحله قبل از بارداری جفت گیری کنند. وقتی یک گربه ماده باردار می شود؛ بچه گربه های او می توانند پدرهای مختلفی داشته باشند. در طول فاز فحلی، گربه های ماده فحلی اجازه جفت گیری را می دهند.

اینترروس

اگر گربه در طول فحلی جفت نمی شود یا باردار نمی شود. وارد فاز اینترروس یا دوره بین فحلی می شود. حیوان هیچ نشانه خاصی از فحلی را نشان نخواهد داد. بعد از چند روز تا سه هفته، گربه دوباره فحلی می کند. چرخه پرواستروس، فحلی و اینترروس در طول فصل جفت گیری تکرار می شود.

آنستروس

آخرین مرحله از چرخه فحلی آنستروس نامیده می شود. این یک دوره خواب برای سیستم تولید مثل گربه است. حیوان هیچ گونه فعالیت فحلی را تجربه نخواهد کرد. زیرا جفت گیری اغلب فصلی است. چرخه فحلی از بهار تا پاییز طول می کشد، در این مدت نور روز هورمون های گربه شما را تحریک می کند.

در روزهای کوتاه‌تر اواخر پاییز و زمستان، گربه شما ممکن است اصلاً در گرما نباشد. با این حال، نور مصنوعی ممکن است باعث شود گربه شما در تمام طول سال بیش از حد گرم شود. اگر متوجه رفتار غیرعادی در گربه خود شدید و مطمئن نیستید که فحلی است، برای راهنمایی بیشتر با دامپزشک خود تماس بگیرید.

آیا گربه های فحل درد دارند؟

چرخه فحلی بخشی طبیعی و سالم از زندگی هر گربه است. فحلی معمولاً برای گربه ها دردناک نیست. اگرچه ممکن است کمی احساس ناراحتی یا سردرگمی کنند. وقتی گربه شما در گرما است، صدای بلندی تولید می کند و ممکن است فکر کنید حیوان درد دارد، اما مطمئن باشید افزایش صدا (معروف به کاترواولینگ) تنها راه گربه شما برای جذب یک خواستگار بالقوه است.

چگونه یک گربه فحل را آرام کنیم؟

اگر گربه شما هیجان زده یا آشفته به نظر می رسد؛ ممکن است بخواهید در حالی که در گرما است به آرام کردن او کمک کنید. در اینجا چند ایده برای آرام کردن گربه در گرما وجود دارد:

  • گربه ماده خود را از گربه های نر دور نگه دارید.
  • اجازه دهید حیوان روی کیسه گرما، حوله گرم یا پد برقی یا پتو بنشیند.
  • یک کت نوک تیز را امتحان کنید.
  • ظرف خاک را تمیز نگه دارید.
  • با گربه خود بازی کنید

آیا می‌توان گربه فحل را عقیم کرد؟

وقتی متوجه شدید که گربه ماده شما در گرما است. ممکن است بخواهید حیوان را عقیم کنید تا از بارداری بعدی جلوگیری کنید، اما آیا می توانید گربه فحلی را عقیم کنید؟ دامپزشکان توصیه می کنند که حداقل ده روز از چرخه فحلی برای عقیم کردن گربه گذشته باشد. زیرا گربه هایی که در هنگام فحلی عقیم می شوند. آنها ممکن است خونریزی بیشتری را تجربه کنند و در طول عمل جراحی نسبت به گربه های غیر فحلی بیشتر در معرض خطر باشند.

علاوه بر این، می توان گربه را هنگامی که در گرما است عقیم کرد. هزینه بیشتر در مورد بهترین زمان برای عقیم کردن گربه با دامپزشک خود صحبت کنید.

چگونه می‌توانم از باردار شدن گربه خود جلوگیری کنم؟

در زیر به چهار روش رایج کنترل بارداری برای گربه‌ها اشاره کرده‌ایم:

عقیم سازی گربه

عقیم سازی نیز یک روش استاندارد کنترل تولد حیوانات است. عقیم کردن یک روش دائمی است که از چرخه فحلی در حیوانات خانگی جلوگیری می کند. دامپزشک در یک عمل جراحی تخمدان ها و رحم را برمی دارد. کنترل بارداری با روش عقیم سازی خطر نسبتاً کمی برای گربه ها دارد. به خصوص اگر در سنین پایین عقیم شود. گربه ماده شش ماهه شما کاندیدای خوبی برای این روش است. عقیم کردن فواید سلامت بیشتری دارد زیرا احتمال ابتلا به سرطان سینه در آینده را کاهش می دهد.

اجتناب از گربه‌های نر

اجتناب از گربه های نر یک روش طبیعی پیشگیری از بارداری برای گربه ها است که به شدت به درک شما از چرخه فحلی حیوان خانگی شما بستگی دارد. در این دوره باید بسیار مراقب باشید زیرا گربه های ماده در گرما به دنبال نر هستند در حالی که گربه های نر هر وقت فرصتی پیدا کنند پرسه می زنند. اگر می خواهید ملکه شما در آینده باردار شود. این روش بهترین گزینه است. اگر صاحب گربه مسئولیت پذیری هستید، این یک روش کنترل بارداری عالی برای گربه شما است.

داورهای پیشگیری از بارداری

همچنین می توانید از داروهایی که حاوی هورمون های تولید مثلی هستند برای کنترل بارداری گربه ها استفاده کنید. این داروها به صورت قرص یا تزریقی طبق تجویز دامپزشکی تجویز می شوند. قبل از مصرف داروها باید با دامپزشک مشورت کنید. داروهای ضد بارداری گربه می تواند چرخه فحلی را کوتاه یا از آن جلوگیری کند.

برخی از داروها عوارض جانبی نامطلوبی دارند. در صورت مشاهده، بلافاصله دامپزشک خود را مطلع کنید. به دلیل خطرات احتمالی، این روش بهترین انتخاب برای کنترل بارداری طولانی مدت در حیوانات نیست. می توانید آن را برای مدت کوتاهی یا روی گربه هایی که برای جراحی مناسب نیستند استفاده کنید. استفاده کنید. به طور کلی این روش توصیه نمی شود.

مواد شیمیایی پس از جفت گیری ناخواسته

حتی پس از جفت گیری ناخواسته، می توان از بارداری جلوگیری کرد. فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید و در مورد بهترین گزینه برای خاتمه بارداری در هنگام وقوع آن صحبت کنید. البته همه قرص های ضد بارداری برای گربه ها عوارض جانبی نامطلوبی دارند.

پس از جفت گیری ناخواسته، برای جلوگیری از بارداری های بعدی، روش های پیشگیری از بارداری را در نظر بگیرید. با این حال، اگر می خواهید ملکه شما در آینده تولید مثل کند. درمان را تا تایید بارداری به تاخیر بیندازید.

آیا کنترل زایمان طبیعی برای گربه ها وجود دارد؟

روش های جراحی کمی خطرناک و همچنین گران هستند. به این دلایل، برخی از صاحبان حیوانات خانگی، کنترل طبیعی بارداری را برای گربه های خود ترجیح می دهند. یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از بارداری طبیعی برای گربه‌ها، همانطور که در بالا توضیح داده شد، اجتناب از گربه‌های نر است.

استفاده از دانه های هویج وحشی یکی دیگر از روش های پیشگیری طبیعی برای حیوانات است. این دانه ها از زمان های قدیم بدون هیچ گونه عوارض جانبی توسط گربه ها استفاده می شده است. دوز بر اساس وزن گربه شما متفاوت است. برای دریافت دوز مناسب برای گربه خود به آزمون و خطا نیاز دارید.

دانه هویج وحشی اثرات مشابهی با سایر اشکال ضد بارداری دارد، اما کمی کمتر موثر است. اگر مطمئن هستید که می خواهید از روش طبیعی برای حیوان خود استفاده کنید. یک تفاوت جزئی نباید نگران کننده باشد. قبل از دادن هر گونه مکملی به گربه خود با دامپزشک خود مشورت کنید.

ناباروری در گربه ها چگونه است؟

برخی از گربه های ماده با وجود پرورش مناسب با گربه های نر بارور قادر به زایمان نیستند. به این حالت ناباروری می گویند. دلایل ناباروری متعدد است و ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • عدم جفت گیری
  • ناتوانی در باردار شدن
  • ناتوانی در حفظ بارداری

گربه ای که چرخه فحلی را تجربه نمی کند. معمولاً در اثر عوامل ژنتیکی یا ارثی مانند هرمافرودیتیسم، ناهنجاری های کروموزومی ایجاد می شود. برخی از گربه ها ممکن است تخمدان یا رحم غیر طبیعی داشته باشند. این امکان وجود دارد که گربه خود را با کنترل بارداری گربه نابارور کنید. یک وسیله ضد بارداری وجود دارد که می تواند گربه نر یا ماده شما را برای سالیان طولانی عقیم نگه دارد. این روش غیر جراحی می تواند بهترین جایگزین برای عقیم سازی باشد.

جمع بندی

مطمئن ترین راه برای جلوگیری از بارداری ناخواسته در گربه های ماده عقیم کردن آنها به محض رسیدن به بلوغ جنسی است. برای جلوگیری از بارداری ناخواسته در ملکه ها، عقیم کردن گربه های نر نیز مهم است. با این حال، بهتر است از دامپزشک در مورد روش صحیح پیشگیری از بارداری ناخواسته در گربه ها سوال کنید. بسته به سن، نژاد و نیازهای فعلی حیوان خانگی شما، دامپزشک روش مناسب را توصیه می کند.

سایر مقالات را می تواند در سایت پت شاپ اینترنتی لینکس پت مشاهده کنید.

دسته بندی آموزشی آموزشی گربه ها لینکس مگزین مراقبت و نگهداری گربه ها
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت