پن لکوپنی در گربه ها

پن لکوپنی در گربه ها

پنلکوپنی در گربه ها یک بیماری مسری و تهدید کننده زندگی است که بیشتر گربه های واکسینه نشده را تهدید می کند. بچه گربه هایی که به سن کافی برای واکسینه شدن نرسیده اند. یا گربه های بالغی که هنوز برنامه واکسیناسیون را انجام نداده اند در خطر ابتلا به این بیماری هستند. پن لوکوپنی در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد. ویروس پنلکوپنیا در گربه ها، مانند پاروویروس سگ، می تواند باعث ناراحتی شدید در حیوانات خانگی شود. در این مقاله در مورد علائم، علل و گزینه های درمانی پنلوکوپنی در گربه ها صحبت می کنیم.

پن لکوپنی در گربه ها چیست؟

پنلکوپنی در گربه ها یک بیماری عفونی است که با تب، استفراغ، اسهال و افسردگی مشخص می شود. این بیماری ویروسی بسیار مسری است و بچه گربه ها بیشترین آسیب را دارند. پنلکوپنیا که به آن دیستمپر گربه و پارو گربه نیز می گویند، انسان را آلوده نمی کند، بنابراین نمی تواند از گربه به شما یا افراد دیگر منتقل شود.

پنلکوپنی گربه ها را مبتلا می کند و گلبول های سفید خون آنها را که در حال رشد و تقسیم هستند از بین می برد. تقریباً همه گربه ها و بچه گربه ها در طول زندگی خود در معرض پنلوکوپنی قرار می گیرند زیرا این ویروس تقریباً در همه جا وجود دارد. هم گربه های داخل خانه و هم در خارج از خانه می توانند به پنلوکوپنی مبتلا شوند.

گربه ها در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، اما معمولا گربه ها و بچه گربه های دارای نقص ایمنی و واکسینه نشده را تحت تاثیر قرار می دهد. مرگ ناشی از پنلوکوپنی در گربه های جوان شایع تر است. هر گربه ای که با گربه دیگری در تماس باشد می تواند در معرض ویروس قرار گیرد، بنابراین مهم است که گربه خود را به محض اینکه به اندازه کافی بزرگ شد واکسینه کنید تا از هر گونه عارضه کشنده جلوگیری شود.

علت پن لکوپنی در گربه ها

پنلکوپنی در گربه ها توسط ویروسی ایجاد می شود که به گلبول های سفید خون حمله می کند. گربه ها ویروس را از طریق ادرار، مدفوع و سایر ترشحات خود دفع می کنند. عفونت زمانی رخ می دهد که گربه دیگری با آن مایعات تماس پیدا کند. یک گربه آلوده تنها یک تا دو روز ویروس را دفع می کند، اما ویروس می تواند مدت طولانی تری در محیط زنده بماند. بنابراین، گربه ها می توانند در تماس با اشیاء آلوده مانند مکان های خواب، ظروف خاک، اسباب بازی ها و ظروف غذا به ویروس مبتلا شوند.

گربه های آلوده به این بیماری باید از گربه های دیگر جدا شوند و هر چیزی که توسط گربه آلوده استفاده می شود از جمله پتو، ملافه، کاسه غذا و حتی غذا نباید با حیوانات خانگی دیگر به اشتراک گذاشته شود. علاوه بر این، از آنجایی که ویروس می‌تواند از طریق اشیا پخش شود، افرادی که گربه‌های آلوده را لمس می‌کنند باید قبل از لمس یک گربه سالم دست‌های خود را کاملا بشویند. حتی اگر انسان به پنلکوپنی مبتلا نشود، می تواند آن را از گربه ای به گربه دیگر منتقل کند.

اگر گربه مادر در دوران بارداری به این بیماری مبتلا شده باشد یا بعد از تولد در معرض آن قرار گیرد، بچه گربه ها می توانند آلوده شوند. به عنوان مثال، یک بچه گربه ممکن است از نوشیدن شیر مادر آلوده خود به این بیماری مبتلا شود. متأسفانه، ویروس را نمی توان با اکثر مواد ضد عفونی کننده از بین برد، بنابراین شستن اقلام آلوده ممکن است برای محافظت از دیگر گربه های خانه کافی نباشد. علاوه بر این، گربه های واکسینه نشده را نباید در نزدیکی گربه های آلوده اجازه داد، حتی اگر منطقه تمیز باشد. در عوض، بهتر است گربه های واکسینه نشده را کاملاً جدا نگه دارید.

 

علائم پن لکوپنی در گربه ها

پنلکوپنی تغییرات جزئی در علائم دارد، اما گربه ها معمولا افسردگی، تب، اسهال و استفراغ را تجربه می کنند. تقریباً تمام علائم پنلوکوپنی علائم بسیاری از بیماری های دیگر نیز هستند، بنابراین تشخیص این بیماری از سایر بیماری ها دشوار است. با این حال، دستگاه روده گربه ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد و علائمی مانند استفراغ مکرر و اسهال را نشان دهد. خز گربه ممکن است کدر و خشن شود. گربه ها همچنین ممکن است به دلیل ضعف سیستم ایمنی دچار عفونت های ثانویه شوند. علائم شایع پانلوکوپنی در گربه ها عبارتند از:

  • افسردگی
  • بی حالی
  • استفراغ و اسهال
  • کم آبی بدن
  • کاهش وزن
  • تغییرات در پوست و خز
  • تب
  • از دست دادن اشتها

بسیاری از علائم فوق اولین علائمی هستند که صاحبان گربه ممکن است متوجه آن شوند. مراحل پایانی پنلوکوپنی در گربه های جوان می تواند باعث آسیب مغزی شود.

تشخیص پن لکوپنی در گربه ها

تشخیص پانلوکوپنی تنها از روی علائم برای دامپزشک دشوار است زیرا علائم مرتبط با این بیماری مشابه سایر بیماری های رایج در گربه ها از جمله پانکراتیت، ویروس نقص ایمنی گربه (FIV) و ویروس لوسمی گربه (FeLV) است. علاوه بر این، برخی از گربه های آلوده می توانند علائم مشکلات گوارشی یا حتی مسمومیت را نشان دهند زیرا ویروس می تواند به سلول های روده آسیب برساند.

گربه هایی که علائم را نشان می دهند باید فوراً نزد دامپزشک برده شوند تا هرگونه بیماری احتمالی دیگر را رد کند. دامپزشک می تواند پنلوکوپنی را بر اساس سابقه پزشکی و وضعیت واکسیناسیون گربه همراه با آزمایش خون تشخیص دهد. دامپزشک از شما سوالاتی در مورد گربه شما می پرسد، از جمله اینکه آیا آنها اخیرا به فرزندخواندگی گرفته شده اند یا اینکه آیا آنها با گربه های آلوده دیگری تماس داشته اند یا خیر.

پنلکوپنی با تعداد کم گلبول های سفید خون همراه است، بنابراین دامپزشک شما ممکن است در هنگام انجام آزمایش خون به دنبال علائم افت گلبول های خون باشد. دامپزشک همچنین ممکن است آزمایش مدفوع را امتحان کند. با این حال، آزمایش مدفوع می تواند نتایج نادرستی را در گربه هایی که اخیراً واکسینه شده اند ارائه دهد.

درمان پن لکوپنی در گربه ها

هنگامی که دامپزشک شما بیماری حیوان خانگی شما را تشخیص داد، یک برنامه درمانی را تنظیم می کند. گربه های کوچکتر از هشت هفته بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند، اما گربه های مسن که در اسرع وقت تحت درمان قرار می گیرند شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. متأسفانه در حال حاضر هیچ دارویی برای از بین بردن ویروس در دسترس نیست، اما دامپزشکان از تکنیک های مختلفی از جمله داروها و مایعات برای کمک به سیستم ایمنی گربه برای مبارزه با خود ویروس استفاده می کنند.

مراقبت های حمایتی برای کمک به گربه ها ضروری است و بدون آن، تا 90 درصد از گربه های مبتلا به پنلوکوپنی می میرند. مراقبت های حمایتی معمولاً شامل درمان کم آبی بدن با مایع درمانی است، به خصوص اگر گربه استفراغ و اسهال داشته باشد. گربه های آلوده به دلیل ضعف سیستم ایمنی در معرض خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی هستند، بنابراین گربه شما ممکن است به آنتی بیوتیک نیز نیاز داشته باشد.

در طول درمان پانلوکوپنی گربه، مهم است که گربه هایی را در نظر بگیرید که ممکن است در حین آلوده بودن با حیوان تماس داشته باشند. هر گربه ای که ممکن است آلوده باشد باید از نظر علائم بیماری تحت نظر باشد و در صورت بیماری بلافاصله نزد دامپزشک برده شود. هرچه پنلوکوپنی زودتر تشخیص داده شود و درمان شود، پیش آگهی گربه شما بهتر است.

گربه هایی که در چند روز اول به خوبی به درمان پاسخ می دهند، شانس خوبی برای بهبودی کامل دارند. هنگامی که یک گربه بهبود می یابد، در برابر ویروس مصون می شود. با این حال، پنلوکوپنی می تواند برای بسیاری از گربه ها کشنده باشد، به خصوص گربه هایی که به موقع تشخیص داده نمی شوند و درمان نمی شوند.

بهترین راه برای محافظت از سلامت گربه یا بچه گربه در برابر بیماری های جدی، واکسینه کردن آنها است. واکسن پنلکوپنیا یک واکسن اولیه برای گربه ها است و می تواند ایمنی مادام العمر را ایجاد کند. برای اطمینان از محافظت از حیوان خانگی شما در برابر ویروس، بسته به واکسن داده شده، هر یک تا سه سال یکبار به واکسیناسیون مکرر نیاز دارند. هنگام آوردن یک گربه جدید به خانه، می توانید گزینه های درمانی مناسب را با دامپزشک خود در میان بگذارید.

واکسیناسیون گربه ها در برابر پن لکوپنی

واکسیناسیون یک ابزار حیاتی برای جلوگیری از پان لوکوپنی گربه است. تمام گربه های شش هفته ای و بزرگتر که وارد خانه می شوند باید در اسرع وقت واکسینه شوند. واکسن بلافاصله شروع به کار می کند و می تواند در عرض چند ساعت تا چند روز ایمنی ایجاد کند.

نکات واکسیناسیون

  • از یک واکسن زنده اصلاح شده FVRCP استفاده کنید. واکسن های زنده اصلاح شده ژنتیکی ایمنی سریع تری ایجاد می کنند.
  • واکسیناسیون را در بچه گربه ها از 4 تا 6 هفتگی با مشورت دامپزشک خود شروع کنید. یک دوز یادآور برای بچه گربه ها در فواصل 3 تا 4 هفته تزریق می شود.
  • در بزرگسالان، یک بار پس از ورود و دوباره با فاصله 4 هفته واکسن بزنید.
  • هنگامی که زنان باردار واکسینه می شوند، خطر کمی وجود دارد که واکسن باعث سقط جنین یا ناهنجاری در بچه گربه ها شود.

پن لکوپنی در گربه ها چقدر طول می‌کشد؟

طول مدت پنلوکوپنی در گربه ها به تشخیص و درمان به موقع بستگی دارد. گربه های جوان می توانند از این ویروس بمیرند، در حالی که گربه های بالغ پیش آگهی بهتری دارند. گربه هایی که تحت درمان قرار می گیرند ظرف چند هفته بهبودی کامل پیدا می کنند.

هیچ درمان خاصی وجود ندارد، بنابراین هرچه زودتر گربه شما مراقبت های حمایتی را دریافت کند، بدن او برای مبارزه با بیماری قوی تر خواهد بود. گربه ها می توانند ویروس را پس از درمان دفع کنند، بنابراین مهم است که این حیوانات را در این مدت تحت کنترل نگه دارید. خوشبختانه، هنگامی که گربه برای پنلوکوپنی درمان شود، مصونیت مادام العمر خواهد داشت.

پیشگیری از پن لکوپنی در گربه ها

واکسینه کردن گربه ها در جوانی بهترین راه برای جلوگیری از پنلوکوپنی است. اما شستن مکرر دست ها و تمیز نگه داشتن محیط نیز به جلوگیری از عفونت ویروس پنلکوپنی کمک می کند. بدون تمیز کردن و ضد عفونی مناسب، بیماری می تواند به سرعت گسترش یابد. از آنجایی که پنلوکوپنی یک ویروس مقاوم است، در مقابل برخی از ضدعفونی کننده های رایج مقاومت می کند. بنابراین، داشتن یک پروتکل بهداشتی منظم که شامل محصولات و فرآیندهایی باشد که این ویروس را از بین می‌برد، مهم است. به نکات زیر توجه کنید:

  • شستن مکرر دست ها مهمترین وسیله پیشگیری از بیماری در پناهگاه است. دستکش های لاتکس یکبار مصرف (تغییر بین حیوانات) و شستن کامل دست ها در صورت کثیف بودن از عناصر کلیدی بهداشت دست هستند.
  • نظافت و مراقبت از بچه گربه ها و مادران سالم.
  • برای نظافت و ضدعفونی منظم کل خانه از یک پروتکل کتبی بهداشتی پیروی کنید.
  • برای استفاده منظم، ضدعفونی کننده ای را انتخاب کنید که در برابر پنلوکوپنی موثر باشد. چندین گزینه رایج وجود دارد، از جمله سفید کننده ها مانند پراکسی مونو سولفات پتاسیم (Vitex) و پراکسید هیدروژن.
  • بسیاری از محصولات آمونیوم چهارتایی که معمولاً در پناهگاه ها استفاده می شوند به عنوان پارووسیدال برچسب گذاری شده اند، اما مطالعات متعدد در چندین سال گذشته ثابت کرده اند که آنها به طور قابل اعتمادی مؤثر نیستند.
  • لباس‌ها، ملافه‌ها، حوله‌ها و غیره را با آب داغ، مواد شوینده با کیفیت و سفیدکننده بشویید. اقلامی که به شدت کثیف هستند باید دور ریخته شوند.

جمع بندی

اطمینان از اینکه گربه ها از ویروس های خطرناک در محیط خانه محافظت می شوند، حیاتی است. در عین حال، باید گربه خود را از پنلکوپنیا که یکی از کشنده ترین و مسری ترین ویروس های گربه است، محافظت کنید. پنلوکوپنی گربه سانان یک ویروس بسیار مسری و تهدید کننده زندگی است که گربه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این ویروس DNA به طور خاص به سلول های در حال تقسیم سریع در بدن گربه شما، از جمله پوست، دستگاه گوارش (GI) و مغز استخوان حمله می کند.
گربه هایی که به ویروس پنلوکوپنی مبتلا می شوند شانس کمی برای زنده ماندن دارند. با این حال، مراقبت سریع دامپزشکی شانس گربه شما را برای مبارزه با ویروس بسیار افزایش می دهد. اگر بهبودی موفقیت آمیز باشد، گربه شما باید تا آخر عمر در برابر پنلوکوپنی مصون باشد. اگر گربه شما علائم پنلوکوپنی را نشان داد، باید فورا به دامپزشک مراجعه کنید. واکسیناسیون سالانه بهترین راه برای محافظت از حیوان است.

سایر مقالات و آموزش ها را می توانید در پت شاپ اینترنتی لینکس پت مشاهده نمایید

دسته بندی آموزشی آموزشی گربه ها بیماری گربه ها لینکس مگزین
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت