شکستن سبیل گربه

زمان مطالعه: 14
سبیل گربه لینکس پت

سبیل گربه ها نقش مهمی در زندگی روزمره گربه ها دارد، اما گاهی خم می شود یا می شکند. بنابراین توجه به دلایل و نشانه های شکستن سبیل گربه بسیار مهم است زیرا این امر می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی باشد. وقتی یک گربه تمام سبیل هایش دست نخورده باشد، بهتر می تواند تفاوت های محیطی، نحوه شکار، مانور و درک محیط اطراف خود را تشخیص دهد. متأسفانه سبیل ها ظریف هستند و به راحتی می شکنند. اگر تا به حال به این فکر کرده اید که چرا سبیل های گربه شما همچنان می شکند، ممکن است بخواهید به دنبال راه حل اساسی تر باشید. در این مقاله در مورد علت، علائم و درمان شکستن سبیل گربه صحبت خواهیم کرد.

اهمیت زیادی سبیل گربه‌ها

گربه ها حیوانات بسیار باهوش و سریعی هستند زیرا حواس قوی دارند. حواس تیز گربه ها به این حیوانات کمک می کند تا در اطراف حرکت کنند و شکار کنند. سبیل یکی از ابزارهای مهم در حواس گربه است. سبیل ها که با نام ویبریسا نیز شناخته می شوند از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده اند. این موهای بلند و ضخیم روی پوزه، ابروها و چانه گربه رشد می کنند.

در حالی که سبیل ها ممکن است یک مدل موی ساده به نظر برسند، اما در واقع هدف بسیار مهم تری دارند. سبیل ها فوق العاده حساس هستند و می توانند به گربه کمک کنند تا اندازه یک دهانه را اندازه گیری کند (مثلاً یک لوله فلزی برای قرار گرفتن در آن). سبیل ها همچنین به گربه کمک می کنند تا به طور موثر در اطراف حرکت کند و حیوان را قادر می سازد اشیاء را در تاریکی شناسایی کند. افتادن و شکستن سبیل دو مقوله مجزا هستند که در ادامه به تفصیل توضیح خواهیم داد.

طبیعی بودن جدا شدن سبیل گربه ها

اگرچه ریختن سبیل های گربه ممکن است نگران کننده به نظر برسد، اما در واقع طبیعی است که گربه هر از گاهی یک سبیل را از دست بدهد. در واقع، گربه ها به طور مرتب تمام سبیل های خود را می ریزند و سبیل های جدید جایگزین آنها می شوند. درست مانند ما انسان ها که هر روز مقداری از موهای خود را از دست می دهیم، گربه ها نیز به صورت روزانه و هفتگی خز و سبیل خود را از دست می دهند.

معمولاً جای نگرانی نیست و نیازی به مداخله دامپزشکی نیست. در واقع، طبیعی است که گربه شما سبیل و خز خود را به طور منظم در مقادیر کنترل شده از بین ببرد. بیشتر گربه‌ها هر روز یک یا دو سبیل از دست می‌دهند، و اگرچه ممکن است این مقدار زیاد به نظر نرسد، اما در طول زمان می‌تواند افزایش یابد.

اگر متوجه شدید که گربه شما مقدار غیر طبیعی سبیل خود را از دست می دهد، این می تواند نشانه یک مشکل جدی یا بیماری گربه باشد و باید حیوان را نزد دامپزشک ببرید. تا زمانی که هیچ نشانه دیگری از عفونت یا آلرژی وجود نداشته باشد، میزان کنترل شده از دست دادن سبیل در گربه ها کاملا طبیعی است.

میزان ریزش سبیل گربه‌ها

همانطور که اشاره کردیم، همه گربه ها به طور مرتب سبیل های خود را می ریزند، اما میزان ریختن سبیل بسته به نوع و نژاد گربه ها متفاوت است. برخی از گربه ها ممکن است هر روز چند سبیل بریزند، در حالی که برخی دیگر ممکن است هر هفته سبیل بریزند. طول سبیل های گربه نیز در دفعات ریزش آنها نقش دارد. سبیل های بلندتر بیشتر از سبیل های کوتاه می افتند.

هنگامی که ریزش به صورت روزانه اتفاق می افتد، گربه به طور طبیعی 3 تا 4 سبیل از دست می دهد. سبیل ها به موقع رشد می کنند و گربه شما در حین یا بعد از ریختن سبیل طبیعی احساس ناراحتی نمی کند. گربه همچنان می تواند فعالیت های روزانه خود را به طور معمول انجام دهد.

آیا سبیل شکسته به گربه صدمه می‌زند؟

سبیل شکسته معمولا برای گربه دردناک نیست، اما می تواند برای حیوان ناراحت کننده باشد. از آنجایی که گربه ها از سبیل خود برای کمک به حرکت در محیط اطراف خود استفاده می کنند، سبیل شکسته می تواند حرکت سریع و آسان این حیوانات خانگی را تغییر دهد. علاوه بر این، گربه ها برای شکار به سبیل های خود متکی هستند. سبیل های شکسته می تواند در توانایی گربه برای قضاوت دقیق فاصله طعمه اختلال ایجاد کند و گرفتن غذا را برای حیوان دشوارتر کند.

این ناراحتی و مشکل تنها زمانی رخ می دهد که گربه تعداد زیادی سبیل را به دلیل شکستگی از دست بدهد. یک گربه معمولاً 24 سبیل دارد، 12 تا در هر طرف صورتش! بنابراین، شکستن تنها یک سبیل باعث آسیب یا ناراحتی زیادی برای گربه نخواهد شد. نکته مهمی که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که شکستن سبیل تنها تا زمانی که فولیکول دست نخورده باقی بماند بدون درد است. فولیکول انتهای عصبی زیادی دارد، بنابراین اگر سبیل های گربه از فولیکول بیرون کشیده و شکسته شود، باعث درد شدید می شود.

علت شکستن سبیل گربه چیست؟

1- خشن بازی کردن
اگرچه سبیل ها به طور قابل توجهی ضخیم تر از موهای بدن گربه هستند، اما نباید شکستگی یا ریزش آن را به راحتی انجام دهید. اگر گربه بسیار فعال باشد یا با خواهر و برادرهایش خشن بازی کند، سبیل هایش ممکن است آسیب ببینند، بشکنند و بیفتند. برای حل این مشکل، باید به گربه خود آموزش دهید تا از انجام حرکات خشونت آمیز خودداری کند.

2- عدم تعادل هورمونی
یک گربه ممکن است عوارض جانبی مختلفی مانند تغییر اشتها، کاهش وزن و ریزش مو را به دلیل عدم تعادل هورمونی تجربه کند. یک برنامه درمانی مناسب برای حل مشکل هورمونی گربه باید توسط دامپزشک توصیه شود. پس از رفع مشکل هورمونی، مشکل افتادن یا شکستن سبیل گربه ها حل می شود.

3- تغذیه نامناسب
یک گربه سوء تغذیه ممکن است سبیل های خود را از دست بدهد. تمایز بین سوءتغذیه و سوءتغذیه بسیار مهم است زیرا گربه ای که دچار سوءتغذیه است (غذای کافی دریافت نمی کند) در شرایط فیزیکی متفاوتی با گربه ای است که سوءتغذیه دارد (ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مناسب را دریافت نمی کند). با این حال، یک گربه سوء تغذیه ممکن است لزوماً گرسنه نباشد. بنابراین، اگرچه گربه شما ممکن است به اندازه کافی غذا می خورد، اما ممکن است مواد مغذی کافی را جذب نکند. خشکی پوست و لثه های سفید نیز نشان دهنده سوء تغذیه است. دامپزشک برای حل این مشکل برنامه غذایی ارائه می دهد.

4- ترکیب ژنتیکی ضعیف
ژن رکس باعث می شود که برخی از نژادهای گربه با سبیل های نازک طبیعی متولد شوند. موهای کوتاه و مجعد و سبیل های کم پشت از اثرات ژن رکس است. از دست دادن بیش از حد سبیل در بچه گربه های دارای ژن رکس بیشتر از بچه گربه های بدون ژن رکس است. یک سبیل نازک نیز به راحتی می شکند. برای حل این مشکل، فقط باید گربه خود را آموزش دهید تا از رفتار خشونت آمیز خودداری کند.

5- خارش دور سبیل
برخی از گربه ها ممکن است بیش از حد خراش دهند و در این فرآیند به پوست، مو و سبیل آنها آسیب برساند. اگر پوزه گربه شما خارش داشته باشد، تا زمانی که سبیل ها از بین بروند خراشیده می شود. یک بیماری انگلی یا آلرژی ممکن است باعث خارش شود. اگر فکر می کنید گربه شما آلرژی یا انگل دارد، ضروری است که او را نزد دامپزشک ببرید.

6- داشتن عفونت قارچی
ریزش مو ممکن است در نواحی آسیب دیده در نتیجه عفونت های قارچی رخ دهد. اغلب، عفونت ها به صورت لکه های طاس قرمز ظاهر می شوند. اگر فکر می کنید عفونت قارچی عامل اصلی شکستگی یا از دست دادن سبیل گربه شماست، حیوان خانگی خود را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.

7- داشتن واکنش های آلرژیک
محصولاتی مانند شامپو، اسپری و غیره ممکن است باعث ایجاد حساسیت در گربه ها شود که در نهایت منجر به ریزش مو و سبیل می شود. اگر تغییرات جدیدی در رژیم غذایی گربه خود ایجاد کنید، ممکن است همین اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از هرگونه واکنش آلرژیک به حیوانات خانگی خود، توصیه می شود هنگام تهیه محصول یا غذای جدید برای گربه خود، همیشه توصیه های دامپزشک خود را رعایت کنید.

سبیل گربه

علائم شکست سبیل گربه چیست؟

اگر متوجه شدید که گربه شما یک یا چند سبیل شکسته است، نگران نباشید. گربه ها سبیل های خود را می ریزند، می شکنند، از فرم خارج می شوند اما دوباره رشد می کنند مگر اینکه مشکل اساسی وجود داشته باشد! در حالی که گربه سبیل های خود را از دست می دهد، ممکن است مشکلاتی را تجربه کند که شایع ترین علائم آن عبارتند از:

1- گیج شدن
گربه ها از سبیل های خود استفاده می کنند تا به آنها کمک کند فاصله را تشخیص دهند و تغییرات هوا و محیط خود را حس کنند. سبیل ها نقش مهمی در توانایی گربه برای گرفتن طعمه و همچنین مانور آزادانه بدون گیر افتادن، به دام افتادن و تلاش برای فشرده شدن در فضایی بسیار کوچک دارند. این به این دلیل است که سبیل ها به سیستم عضلانی و عصبی متصل هستند.

سبیل ها بسیار حساس و دقیق هستند و پیام هایی را به مغز گربه می فرستند. وقتی یک گربه حتی یک سبیل شکسته باشد، توانایی حرکت آسان و سریع را از دست می دهد. این مشکل برخی از گربه ها را بیشتر از دیگران تحت تاثیر قرار می دهد.

2- استرس و تنش
استرس های زیادی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد تنش در گربه شما شود. اغلب دشوار است که بدانید دقیقاً چه چیزی باعث استرس می شود و آیا گربه واقعاً استرس دارد یا خیر. سبیل شکسته می تواند یکی از دلایل مرتبط با استرس باشد. این بدان معنا نیست که شکستگی سبیل صرفاً به دلیل استرس است، بلکه به این معناست که ناقل استرس چه بوده که باعث آسیب به سبیل گربه شده است. اگر گربه شما درگیر یک حادثه آسیب زا بوده است، این اتفاق می تواند باعث ایجاد استرس در حیوان شود. همچنین سبیل شکسته باعث سرگیجه حیوان می شود.

موارد زیر نشانه های استرس در گربه ها هستند:

  • کناره گیری و عدم تمایل به بازی
  • مصرف آب و غذای کمتر
  • خراشیدن مبلمان یا انجام کارهای مخرب
  • پرخاشگری نسبت به شما یا افراد یا حیوانات دیگر
  • میل بیش از حد برای تمیز کردن خود
  • استفراغ یا اسهال

با سبیل گربه بشکند چه باید کرد؟

اگر سبیل گربه شما شکست، نیاز نیست وحشت کنید. به سادگی قسمت شکسته را طوری برش دهید که با بقیه سبیل یکدست شود و سپس قسمت شکسته شده را دور بریزید. اگر گربه شما ناراحت به نظر میرسد یا در رفت و آمد مشکل دارد، می‌توانید مقداری نوار چسب یا گاز روی انتهای شکسته سبیل قرار دهید تا زمانی که دوباره رشد کند.

اگر به نظر میرسد گربه شما بخش عمده‌ای از سبیل‌های خود را از دست داده است، توصیه میشود که گربه خود را تا زمانی که سبیل‌های جدیدش دوباره رشد کنند، در خانه نگه دارید. بدین دلیل که با از بین رفتن تعداد زیاد سبیل، گربه شما مستعد تصادفات و سرگردانی میشود. بنابراین، حضور در فضای باز ممکن است گربه شما را در معرض خطر صدمات شدید و تصادفات مرگبار قرار دهد.

سبیل‌های شکسته گربه دوباره رشد می‌کنند؟

بله، سبیل های شکسته گربه در نهایت دوباره رشد خواهند کرد. با این حال، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا سبیل ها به طول کامل خود رشد کنند. در این بین، گربه شما ممکن است مجبور باشد برای گذراندن زندگی به سایر حواس خود تکیه کند. تا زمانی که سبیل ها به اندازه کافی رشد کنند و گربه شما شروع به حرکت عادی کند، توصیه می شود حیوان را در داخل خانه نگه دارید و مراقب سلامتی گربه خود باشید. صبر کنید تا سبیل های گربه شما به طور طبیعی رشد کنند قبل از اینکه اجازه دهید آنها در بیرون بازی کنند.

آیا سبیل‌های گربه‌ها آسیب دیده بهبود یابند؟

گربه ها می توانند از سبیل های آسیب دیده بهبود یافته و سلامت جسمی و روانی خود را به دست آورند. سبیل ها چه شکسته و چه کاملاً افتاده باشند، دوباره رشد می کنند. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا سبیل های بلند گربه شما به طور کامل رشد کنند، اما اگر فولیکول آسیب نبیند، رشد ادامه می یابد. اگر فولیکول آسیب دیده باشد، کاری نمی توانید انجام دهید. شما باید از گربه خود مراقبت کنید و مطمئن شوید که سبیل های شکسته باعث ناراحتی بیش از حد حیوان نمی شوند. در بدترین حالت، فقط یک دامپزشک می تواند به گربه شما کمک کند.

سبیل‌های خم شده باعث آسیب می شود؟

سبیل های فرفری به گربه ها آسیب نمی رساند. سبیل گربه ها اعصابی ندارند که سیگنال های درد را به مغزشان ارسال کنند. بنابراین اگر سبیل خم شود، دردی را تجربه نمی کنند. اما اگر گربه درگیر حادثه دردناکی شده باشد که باعث خم شدن سبیل هایش شده باشد، احساس درد می کند. همچنین این امکان وجود دارد که سبیل های فر شده حیوان با مالش دادن به چیزها یا حتی گرفتار شدن باعث ایجاد مشکل شود. اگر چنین است، به نفع گربه شما خواهد بود که سبیل ها را کوتاه کنید تا به حالت عادی رشد کنند.

قطع سیبیل شکسته گربه

در بیشتر موارد، هنگامی که یک گربه سبیل شکسته یا خم شده دارد، خود به خود می شکند. اگر گربه شما سبیل های شکسته ای دارد که به وضوح مشکلاتی را ایجاد می کند، ممکن است نیاز به کوتاه کردن یا بریدن داشته باشد. اگر این شما را عصبی می کند، می توانید آنها را نزد دامپزشک ببرید یا حداقل با یک دامپزشک تماس بگیرید و ببینید تلفنی چه چیزی را توصیه می کنند.

نتیجه گیری

سبیل های گربه بسیار شبیه به موهای انسان هستند زیرا اعصابی که باعث درد می شوند را ندارند. به عنوان مثال، کوتاه کردن دردناک نیست. با این حال، چیزی که می تواند دردناک باشد این است که سبیل های گربه در چیزی گیر کرده و از فولیکول می شکند. این می تواند باعث درد در ریشه سبیل شود، درست مانند زمانی که یک مو را بیرون می آوریم. به خاطر داشته باشید که سبیل های گربه موهای ضخیم تری هستند که نیاز به مراقبت مناسب دارند. بنابراین اگر نگران افتادن یا شکستن سبیل های گربه خود هستید، به دامپزشک خود مراجعه کنید. سایر مقالات مربوط به گربه را می توانید در بخش لینکس مگ پت شاپ اینترنتی لینکس پت مشاهده نمایید.

دسته بندی آموزشی آموزشی گربه ها لینکس مگزین مراقبت و نگهداری گربه ها
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت