هاری در گربه ها

هاری گربه

هاری یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، یعنی به انسان منتقل می شود. دانستن نحوه انتشار و علائم هاری در گربه ضروری است. گربه ها اگر واکسینه نشوند ممکن است به هاری مبتلا شوند و اگر شما را گاز بگیرند این بیماری قابل انتقال است. واکسیناسیون می تواند از گربه شما محافظت کند. دانستن علائم هاری در گربه ها می تواند به شما در تشخیص سریع این بیماری کشنده کمک کند. در این مقاله به طور کامل در مورد علل، علائم و درمان هاری در گربه ها صحبت می کنیم.

هاری در گربه‌ها چیست؟

یکی از انواع بیماری های گربه هاری است. به گفته مرکز کنترل بیماری ها (CDC)، هاری ویروسی است که معمولاً زمانی منتقل می شود که حیوان آلوده یک انسان یا حیوان دیگر را گاز بگیرد. هاری پیشرونده است و سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می دهد و در نهایت منجر به مرگ می شود. اگر حیوان آلوده گربه شما را گاز بگیرد، به هاری مبتلا می شود. معمولا حیوانات آلوده وحشی و بدون واکسن هستند. هنگامی که گربه آلوده می شود، اگر شما را گاز بگیرد می تواند هاری را به شما منتقل کند. در حالی که هیچ درمانی برای هاری وجود ندارد، تنها راه آسان برای محافظت از گربه، واکسیناسیون هاری است.

هاری یک بیماری کشنده است که از طریق بزاق حیوان آلوده منتقل می شود. یک فرد مبتلا سه مرحله از علائم را پشت سر می گذارد زیرا بیماری به آرامی در بدن پیشرفت می کند. رفتار گربه در عرض 10 روز از حالت عادی به حالت تهاجمی تغییر می کند و پس از ظاهر شدن علائم اولیه عفونت، حیوان پس از روز دهم می میرد. تقریباً تمام حیوانات آلوده به ویروس هاری می میرند. اما اگر صاحب گربه را قبل از رسیدن ویروس به سیستم عصبی نزد دامپزشک ببرد، گربه می تواند زنده بماند.

هاری در گربه‌ها چقدر شایع است؟

هاری در گربه ها تا حدودی نادر است، اما هنوز مهم است که از علائم آن آگاه باشید. مرکز کنترل بیماری گزارش می دهد که حدود 250 گربه در سال به هاری مبتلا می شوند. تقریباً همه این گربه‌ها پس از تماس با حیواناتی مانند راکون و اسکانک به هاری مبتلا می‌شوند. همچنین، هاری در گربه ها دارای دوره کمون است که می تواند از دو هفته تا چند ماه متغیر باشد. هیچ راهی برای آزمایش هاری وجود ندارد! تنها آزمایش موجود به نمونه ای از مغز حیوان مرده نیاز دارد.

راکون ها، خفاش ها، روباه ها و اسکانک ها شایع ترین ناقلان هاری هستند، اما این بیماری می تواند هر پستانداری را درگیر کند. هاری معمولا در مناطقی با جمعیت بالایی از گربه‌ها و سگ‌های وحشی یا واکسینه نشده دیده می‌شود. همانطور که قبلا اشاره کردیم، هاری از طریق بزاق پستانداران آلوده منتقل می شود و بیشتر از طریق نیش حیوانات آلوده منتقل خواهد شد. هنگامی که بزاق حیوان آلوده با زخم باز یا غشاهای مخاطی مانند لثه تماس پیدا کند، هاری نیز می تواند منتقل شود. هر چه گربه شما بیشتر با حیوانات وحشی تماس پیدا کند، احتمال ابتلا به آن بیشتر می شود.

اگر گربه شما به ویروس هاری مبتلا باشد، می تواند شما و سایر افراد و حیوانات خانواده شما را آلوده کند. هنگامی که بزاق یک حیوان آلوده مانند گربه با پوست یا غشاهای مخاطی آسیب دیده تماس پیدا کند، می توانید به هاری مبتلا شوید. امکان ابتلا به هاری از ابتدا وجود دارد، اما بسیار نادر و بعید است. اگر مشکوک هستید که در معرض ویروس هاری قرار گرفته اید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید تا واکسن هاری دریافت کنید و از گسترش بیماری جلوگیری کنید.

علائم هاری در گربه‌ها

هاری به مغز حمله می کند و باعث تغییرات رفتاری نسبتاً خاصی می شود. گربه شما زمانی وارد فاز پرودرومال می شود که اولین علائم عفونت هاری را نشان می دهد. سپس حیوان مرحله هاری خشمگین و در نهایت مرحله فلج را طی می کند. هر یک از این سه مرحله با علائم مختلفی مشخص می شود زیرا ویروس به آرامی به مغز راه می یابد. یک گربه هار ممکن است تغییرات رفتاری و علائم فیزیکی غیرعادی زیر را نشان دهد:

  • رفتار غیرمعمول: گربه آلوده ممکن است رفتار محبت آمیز نداشته باشد یا به طور غیرمعمولی برانگیخته و آشفته نشود. همچنین ممکن است متوجه افزایش رفتار تهاجمی حیوان خانگی خود شوید.
  • ترشح یا کف در دهان: پیشرفت هاری بر عضلات گلوی گربه تأثیر می گذارد که می تواند منجر به ترشح یا کف شود.

به طور کلی مراحل ایجاد هاری در گربه ها و علائم مرتبط با آن به شرح زیر است:

مرحله 1: مرحله پرودرومال

خلق و خوی گربه سانان در مرحله پرودرومال تغییر می کند و کاملاً بر خلاف حالت طبیعی خود عمل می کنند. به عنوان مثال، یک گربه خانگی فعال و شاد ناگهان عصبی می شود. گربه ممکن است در جایی پنهان شود، علاقه خود را به غذا از دست بدهد و تحریک پذیر شود یا ناگهان بیش فعال شود. بهترین مرحله برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، مرحله پرودرومال است، زمانی که گربه نجات می یابد.

مرحله 2: مرحله هاری خشمگین یا سگ دیوانه

در مرحله هار گربه به شدت پرخاشگر می شود و با کوچکترین تحریکی دندان و چنگال خود را نشان می دهد. مردمک چشم گربه دائما باز خواهد بود. در مرحله دوم هاری، نور و صدا گربه را به حمله تحریک می کند. هاری خشمگین اغلب مرحله “سگ دیوانه” نامیده می شود زیرا به نظر می رسد گربه دیوانه شده است. آبریزش مداوم، گشاد شدن مردمک ها، اسپاسم عضلانی و رفتار تهاجمی از بارزترین علائم مرحله دوم هاری است. مرحله دوم هاری برای انسان بسیار خطرناک است و معمولاً در این مرحله است که افراد مبتلا می شوند.

مرحله 3: مرحله فلج

مرحله فلجی طی هفت روز پس از مرحله اولیه هاری تعریف می شود و با ناتوانی در حرکت عضلات فک یا گلو مشخص می شود. گربه علائم آشکاری از ترشح بیش از حد بزاق را نشان می دهد، نمی تواند قورت دهد و پرخاشگری به افسردگی تبدیل می شود. فلج به آرامی از گلو و فک به بقیه بدن منتقل می شود و در عرض چند ساعت منجر به مرگ حیوان می شود.

علل هاری در گربه‌ها

هاری در گربه ها در اثر گاز گرفتن حیوان آلوده ایجاد می شود. گوشتخواران ناقل اصلی ویروس هاری هستند زیرا طبیعت به این پستانداران دندان و چنگال های تیز داده تا پوست را سوراخ کنند. راکون ها، خفاش ها، اسکنک ها، روباه ها و حیوانات وحشی منابع اصلی هاری هستند.

تشخیص‌ هاری در گربه‌ها

اگر گربه شما توسط حیوانی گاز گرفته شده باشد که گمان می‌کنید ناقل ویروس هاری است یا علائم مرتبط با هاری را نشان می‌دهد، به مدت 10 روز قرنطینه خواهد شد. مهم است که دامپزشک را در مورد وضعیت حیوانی که گربه شما را گاز گرفته است مطلع کنید زیرا ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشد. دامپزشک سوابق پزشکی گربه شما را بررسی می کند و یادداشت می کند که آخرین واکسن هاری او چه زمانی انجام شده است.

پس از قرنطینه 10 روزه، دامپزشک گربه را مجددا ارزیابی می کند و تصمیم می گیرد که آیا او آلوده است یا خیر. اگر گربه شما علائم مرتبط با هاری را نشان می دهد، تشخیص آن دشوار است زیرا علائم اولیه مرتبط با هاری شبیه به تعدادی از بیماری های دیگر گربه ها است. تنها راه واقعی برای تشخیص هاری، بررسی مستقیم مغز گربه است.

درمان هاری در گربه‌ها

اگر گربه شما توسط حیوان هار گاز گرفته شده است، بلافاصله حیوان را به کلینیک دامپزشکی ببرید. دامپزشک شما احتمالاً زخم را تمیز کرده و واکسن هاری تجویز می کند. درست مانند افرادی که توسط حیوان هار گزیده شده اند، اگر ویروس به سیستم عصبی نرسد، واکسن هاری موثر خواهد بود. واکسن هاری گروهی از آنتی ژن ها است که به بدن تزریق می شود و سیستم ایمنی را برای تولید آنتی بادی برای مبارزه با ویروس تحریک می کند.
اگر گربه شما علائم شدید نشان دهد، به احتمال زیاد می میرد. دامپزشک شما احتمالاً مرگ سبز و با وقار (اتانازی) را برای جلوگیری از رنج گربه و ایمن نگه داشتن افراد در خانه توصیه می کند.

بهبود هاری در گربه‌ها

بیشتر گربه های آلوده به هاری کشته می شوند یا خود به خود می میرند، به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی هاری را به عنوان واکسیناسیون اولیه برای گربه ها در نظر می گیرد. واکسیناسیون اولیه واکسنی است که طبق قانون باید برای حیوانات خانگی تزریق شود. واکسینه کردن گربه در برابر ویروس هاری و دور نگه داشتن حیات وحش از حیوان خانگی تنها راه هایی است که می توانید از ابتلا گربه خود به هاری جلوگیری کنید.

اکثر دامپزشکان از صاحبان حیوانات خانگی می خواهند که گربه ها و سگ های خود را در برابر هاری واکسینه کنند. مقررات مربوط به دفعات واکسینه کردن حیوانات خانگی متفاوت است، بنابراین با دامپزشک خود مشورت کنید. واکسن هاری هم بی خطر و هم موثر است و هیچ شانسی برای ابتلا گربه شما به هاری در نتیجه تزریق وجود نخواهد داشت. اگرچه گاهی اوقات عوارض جانبی خفیفی مانند بی حالی و بی اشتهایی رخ می دهد، اما این عوارض معمولا مختصر هستند. واکسن ها برای ایمن و سالم نگه داشتن گربه شما ضروری هستند.

جمع بندی

هاری یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در سراسر جهان در میان گوشتخواران و سایر پستانداران یافت می شود. ویروس هاری به طور فعال از طریق بزاق حیوان آلوده پخش می شود و می تواند از طریق نیش یا خراش منتقل شود. سگ ها و گربه های ولگرد ناقل این بیماری هستند زیرا ممکن است در طبیعت با حیوانات تماس پیدا کنند. علائم هاری می تواند 10 روز پس از گاز گرفتن گربه و تا ماه ها ظاهر شود. این ویروس با علائم اولیه تغییرات رفتاری بر مغز و سیستم عصبی تاثیر می گذارد. هاری یک بیماری کشنده و صعب العلاج است که در صورت عدم رعایت موارد احتیاطی به راحتی انسان را مبتلا می کند. بنابراین پس از گاز گرفتن گربه در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنید. سایر مقالات مربوط به گربه را می توانید در وب سایت پت شاپ اینترنتی لینکس پت مشاهده نمایید.

دسته بندی آموزشی آموزشی گربه ها بیماری گربه ها لینکس مگزین
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت