خاک گربه و انواع آن

گربه های دوست داشتنی ما به یک سری امکانات و لوازم ضروری نیاز دارند تا با ما راحت و خوشحال باشند. یکی از آن ویژگی ها خاک گربه است که در ظرفی به نام ظرف خاک ریخته می شود. این خاک با خاک باغچه متفاوت است و مخصوص گربه هاست. حال بیایید ببینیم خاک گربه چیست و چگونه ایجاد شده است. برای خرید خاک گربه کلیک کنید.

خاک گربه چیست؟

گربه هایی که بیرون از خانه بزرگ شده اند به طور غریزی زمین را برای دفع ادرار و مدفوع خود حفر می کنند و پس از اتمام کار روی آن را با خاک می پوشانند و در نتیجه بوی تند آن را خنثی می کنند و به این ترتیب دیگر شکارچیان توسط بو نمی توانند آنها را پیدا کنند.

اما گربه های خانگی شرایط متفاوتی دارند و نیاز به خاک مخصوص و باکس خاک دارند و از آنجایی که گربه ها به نظافت خود و محیط اطراف اهمیت زیادی می دهند، داشتن مکان مناسب برای دفع فضولاتشان برایشان بسیار مهم است.

چرا نباید از خاک باغچه به عنوان خاک گربه استفاده کرد؟

خاک باغچه دارای میکروارگانیسم های زیادی است که گربه هنگام رفتن به آنجا با خود به خانه می آورد که هم برای خودش و هم برای اعضای خانواده مشکلات زیادی ایجاد می کند.

علاوه بر این، خاک گربه که به صورت تجاری تولید می شود، ضد باکتری است و بنابراین از گسترش بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

آموزش استفاده گربه از ظرف خاک

بیشتر گربه ها با دیدن خاک به طور غریزی می دانند کجا باید دستشویی کنند، اما برخی از گربه ها به آموزش نیاز دارند، به خصوص  بچه گربه ها.

برای عادت دادن بچه گربه ها به ظرف خاک، هنگام ادرار یا مدفوع فوراً به آنها استرس وارد نکنید و پس از اتمام کار، مدفوع را با روزنامه جمع آوری کنید و در ظرف خاک قرار دهید و گربه را چندین بار در زمان های مختلف داخل ظرف خاک قرار دهید تا ادرار یا مدفوعش را بو کند و یاد بگیرد کجا به دستشویی برود.

تاریخچه کشف خاک گربه

قبل از جنگ جهانی دوم (قبل از سال 1940) خاک گربه به صورت تجاری تولید نمی شد و گربه های خانگی برای دفع فضولات خود از خاک باغچه، کاغذ، ماسه و خاکستر استفاده می کردند و هیچ کدام از این بستر ها بوی نامطبوع فضولات را نمی گرفت، بنابراین مردم شروع به جستجو کردند آنها راه حلی برای آن مشکلات ایجاد کردند.

در سال 1947، آقای ادوارد لاو  به طور تصادفی خاک رس گرانوله‌ای  را کشف کرد و آن را در بسته بندی های 2 کیلوگرمی با نام تجاری kitty litter در فروشگاه پت شاپ خود فروخت و به یکی از بزرگترین مشاغل در تولید خاک رس گربه تبدیل شد.

در سال 1984، آقای توماس نلسون، بیوشیمیدانی که در حال مطالعه میکروسکوپ خاک رس بود، خاک بنتونیت را با خاک رس مخلوط کرد و متوجه شد که این ترکیب در مجاورت رطوبت خاصیت جذب و کلامپینگ یا گلوله شدن بسیار بالایی دارد. و از بوی آمونیاک جلوگیری می کند. حالا گلوله ها را می شد به راحتی از خاک تمیز جدا کرد و از بقیه خاک استفاده کرد.

تاریخچه خاک گربه

انواع خاک گربه

به طور کلی 3 نوع خاک گربه داریم که هر کدام مزایا و معایبی دارند

  1. خاک کلامپینگ (Clumping cat litter)
  2. خاک بصورت پلت (pellet cat litter)
  3. خاک ژل سیلیکا (silica cat litter)

خاک کلامپینگ

خاکهای خاکستری رنگی هستند که از بنتونیت و رس تشکیل شده اند و قابلیت چسبندگی و تبدیل شدن به گلوله را دارند.

مزایا: جذب بالایی دارد – بوی نامطبوع به خود جذب نمی کند – گلوله ها به راحتی از خاک تمیز جدا می شوند.

معایب: گرد و غبار – سنگین – به پنجه های گربه می چسبد و در تمام خانه پخش می شود.

خاک کلامپینگ گربه

خاک بصورت پلت

آنها از گلوله های کوچک تشکیل شده اند – مواد تشکیل دهنده آنها از تراشه های چوب یا روزنامه فشرده شده است.

مزایا: قابل بازیافت – سبک وزن و حمل آسان.

معایب: گرانتر از خاک بنتونیت هستند – باید مقدار بیشتری در ظرف خاک گربه بریزید زیرا باید عمیق تر باشند – باید زودتر تعویض شوند زیرا بوی نامطبوع دارند.

خاک پلت گربه

خاک ژل سیلیکا

جدیدترین بستر تولید شده – بستر کریستال – از سیلیکات سدیم متخلخل ساخته شده است که به صورت ذرات گرانول شفاف در آمده است.

مزایا: روی خود اثری به جا نمی گذارند – به وسایل خانه نمی چسبند – قدرت جذب بسیار بالایی دارند – وقتی کریستال ها اشباع شده و زرد شدند، زمان تعویض خاک فرا رسیده است – به راحتی جمع می شوند – آنها بسیار سبک و آسان برای حمل – بوی آنها خوب است.

معایب: لبه‌های تیز دارند و زیر پای انسان در خانه ناراحت هستند – گربه‌ها روی این نوع خاک احساس راحتی نمی‌کنند – گران‌تر از خاک‌های دیگر هستند.

خاک ژل سیلیکا

مناسب ترین خاک گربه

خاک نوع 1 که خاک گیره ای است در بین همه خاک ها مناسب ترین است اما قبل از خرید خاک باید به نکات دیگری نیز توجه کرد:

  1. بهداشتی باشد
  2. گرد و غبار زیاد نداشته باشید (در گربه ها عوارض تنفسی ایجاد می کند).
  3. باید آنتی باکتریال باشد
  4. خاک نباید برای محیط زیست مضر باشد.
  5. گربه شما باید با آن خاک احساس راحتی کند.

می‌توانید خوشبوکننده‌های هوای پودری اضافه کنید تا خاک کمتر بدبو شود یا خاکی معطر بسازید (فقط مراقب باشید گربه‌تان آلرژی نداشته باشد).

توجه داشته باشید که گربه اصلاً تغییر را دوست ندارد و اگر قصد تعویض خاک را دارید باید مقداری را با خاک قبلی مخلوط کنید و به تدریج آن را زیاد کنید تا مطمئن شوید که گربه خاک جدید را می پذیرد و مشکلی با آن ندارد.

دسته بندی آموزشی آموزشی گربه ها لینکس مگزین مراقبت و نگهداری گربه ها
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت