بیماری کلسی ویروس در گربه

کلسی ویروس در گربه

کلسی ویروس در گربه ها

کلسی ویروس در گربه ها یکی از مسری ترین بیماری ها در بین گربه ها است که عمدتاً قسمت بالایی دستگاه تنفسی را درگیر می کند. این ویروس اپیدمی جهانی دارد و در صورت بروز همزمان با ویروس تبخال نوع 1 در گربه، حیوان دچار بیماری حاد تنفسی می شود.
این بیماری که در فصول سرد سال بیشتر دیده می شود، عمدتاً دستگاه تنفسی را درگیر می کند. اما می تواند سایر اندام ها مانند دستگاه گوارش، حفره دهان و دندان ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

به منظور افزایش سیستم ایمنی گربه ها، باید مکمل های گربه و غذای گربه باکیفیت گربه را برای آنها تهیه کنید.

همچنین برای تهیه تشویقی های گربه و سایر ملزومات روی لینک کلیک کنید.

عامل بیماری کلسی ویروس گربه

عامل بیماری بیماری کلسی ویروس در گربه ها یک ویروس RNA تک رشته ای کوچک به نام کلسی ویروس است که از خانواده کلسی ویروس ها است. این خانواده می تواند شامل طیف وسیعی از مهره داران باشد.
لازم به ذکر است که کالیسی ویروس گربه ها به هیچ وجه تهدیدی برای انسان محسوب نمی شود و نمی تواند انسان را بیمار کند، اما ویروسی از خانواده calici و yride وجود دارد که باعث بیماری خفیف گوارشی در انسان می شود.

راه‌های انتقال بیماری کلسی ویروس گربه

ویروس می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم وارد بدن حیوان شود.
این ویروس می تواند مستقیماً از طریق تماس با ترشحات بینی، دهان و چشم گربه آلوده وارد بدن یک گربه سالم شود.
و به طور غیرمستقیم نیز می تواند از طریق لباس، دست های آلوده فردی که گربه بیمار را حمل کرده است، از طریق ظرف غذا یا محل خواب آلوده وارد بدن گربه سالم شود.

روند بیماری‌زایی کلسی ویروس گربه

ویروس ابتدا از طریق دهان یا بینی وارد بدن گربه می شود و به سرعت در غدد لنفاوی سر و گردن پخش می شود. دوره کمون ویروس 3-4 روز است و پس از آن به سرعت در سایر اندام ها نیز پخش می شود.
این ویروس باعث نکروز سلول های اپیتلیال می شود و همچنین باعث ایجاد زخم های شدید در ناحیه دهان می شود.
این ویروس می تواند باعث آرتریت در اندام هایی مانند مفاصل شود و همچنین می تواند باعث ذات الریه چرکی یا اگزوداتیو شود که به ندرت اتفاق می افتد.

نشانه‌های کلسی ویروس

علائم بیماری در ابتدا شبیه سرماخوردگی است و علائمی مانند تب، احتقان بینی، آبریزش چشم، بینی و دهان، بی اشتهایی، بی حالی و زخم های دهانی شدید دارد.

طول مدت بیماری می تواند از 10 روز تا 6 هفته متغیر باشد. و در این بین، عفونت های باکتریایی ثانویه نیز ممکن است رخ دهد و وضعیت را برای حیوان بدتر کند.
به دلیل زخم های دهان گربه دچار بی اشتهایی شدید شده و کاهش وزن شدیدی خواهد داشت و در صورت بارداری سقط جنین رخ می دهد.
در برخی موارد، حیوان به طور کامل بهبود می یابد، اما در برخی موارد، آنها به شکل مزمن بیماری مبتلا می شوند.
سویه دیگری از ویروس به نام FCV-VS وجود دارد، این سویه ویروس باعث شکل حادتری از بیماری می شود و اغلب گربه مبتلا را می کشد.
این سویه جهش یافته از کلسی ویروس تنها یک بار در ایران گزارش شده است و باعث خونریزی در کل بدن و همچنین باعث التهاب در نواحی پدهای دست و پا می شود و به دلیل مشکلات کبدی ممکن است چشم و دهان زرد شود. لازم به ذکر است که واکسیناسیون نمی تواند در برابر این سویه جهش یافته ایمنی ایجاد کند.

تست و تشخیص بیماری کلسی ویروس گربه

معمولاً بر اساس شرح حال و علائم بالینی می توان آن را تشخیص داد، در نتیجه از طریق سابقه عدم واکسیناسیون، نداشتن مادر، حضور در پرورشگاه و سن پایین، در این شرایط از نظر وجود کلسی ویروس بررسی می شود. در گربه
افزایش ناگهانی گلبول های سفید یا لکوسیتوز ممکن است در آزمایش خون مشاهده شود. آزمایشات بیوشیمیایی خیلی مهم نیستند، اشعه ایکس قفسه سینه نیز ممکن است الگوی ذات الریه را نشان دهد.
هیچ آزمایش تشخیصی سریعی برای تشخیص وجود ندارد و تشخیص بر اساس شرح حال و علائم بالینی است.
گربه ها پس از بهبودی می توانند ویروس را تا پایان عمر خود دفع کنند.

درمان گربه ای مبتلا به کلسی ویروس

هنگامی که گربه شما علائم تنفسی مانند سرفه دارد، فورا به دامپزشک مراجعه کنید. اگرچه درمان خاصی برای بیماری های ویروسی وجود ندارد، درمان حمایتی باید بلافاصله شروع شود.

نواحی اطراف چشم باید به طور مرتب تمیز شود و برای رفع گرفتگی بینی از قطره های بینی استفاده شود. همچنین برای احتقان بینی از داروهای ضد احتقان استفاده می شود.
به دلیل زخم های دهان، حیوان دچار بی اشتهایی می شود. باید غذای نرم و معطر در اختیار حیوان قرار دهید تا بخواهد غذا بخورد. اما اگر زخم ها خیلی شدید باشد و حیوان نتواند غذا بخورد، دامپزشک باید از لوله های معده کمک بگیرد و در این مدت حیوان باید مایع درمانی کند تا از کم آبی حیوان جلوگیری شود.
لازم به ذکر است برای پیشگیری از عفونت های ثانویه باید از آنتی بیوتیک درمانی نیز استفاده شود.

پیشگیری و واکسیناسیون کردن گربه در برابر کلسی ویروس

در واکسن های سه گانه برای گربه ها، واکسن کلسی ویروس گربه وجود دارد. و اولین نوبت در 8 هفتگی و سپس تکرار ماهیانه به صورت تزریقی انجام شود و پس از آن سالانه واکسن به صورت قطره بینی استفاده شود تا احتمال ابتلا به کلسی ویروس در گربه کاهش یابد.

دسته بندی آموزشی آموزشی گربه ها بیماری گربه ها لینکس مگزین
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت