کرم های روده در گربه ها

کرم های روده در گربه ها

کرم های روده در گربه ها به دلایل مختلفی ایجاد می شوند که منجر به بی حالی، کاهش وزن و سایر اثرات مضر در این حیوانات خانگی می شود. جلوگیری از آلوده شدن گربه به کرم های روده عملا غیرممکن است زیرا این کرم ها آنقدر رایج هستند که بیشتر گربه ها را آلوده می کنند.

کرم های روده می توانند انسان را آلوده کنند، بنابراین کنترل عفونت در گربه ها برای درمان حیوان و جلوگیری از گسترش بیماری در انسان بسیار مهم است. مراقبت از گربه ها در برابر کرم ها یک فرآیند آسان است. در این مقاله به شما کمک می کنیم تا با شناخت انواع کرم های روده و علائم آلودگی حیوانات به این انگل ها اقدامات لازم را انجام دهید.

کرم روده گربه چیست؟

یکی از انواع بیماری های گربه، کرم روده است. کرم ها شایع ترین انگل های روده ای هستند که در گربه ها یافت می شوند. این کرم ها می توانند هم گربه های بالغ و هم بچه گربه ها را آلوده کنند. رایج ترین کرم هایی که گربه ها را آلوده می کنند. کرم های گرد، کرم نواری و کرم شلاقی وجود دارد. این کرم ها برای گربه ها مضر هستند و باید به سرعت درمان شوند.

نحوه ورود کرم ها به بدن گربه ها; بستگی به نوع کرم و محیط زندگی حیوان دارد. این کرم ممکن است با خوردن مستقیم تخم‌های این موجودات یا با خوردن حیوان دیگری که به کرم یا تخم‌های آن آلوده شده است، وارد بدن گربه شود. در هر صورت شما به عنوان صاحب گربه باید نوع کرم و علائم آن را بدانید تا سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

انواع کرم روده در گربه ها

هشت نوع مختلف کرم روده وجود دارد که می تواند گربه شما را آلوده کند. دو نوع رایج از این کرم ها گرد و کرم نواری هستند. کرم های قلابدار کمتر از دو نوع دیگر رایج هستند. اگر گربه درمان نشود؛ همه انواع کرم های روده خطرات جدی برای سلامتی گربه شما دارند.

1- کرم‌های گرد (Roundworms)

دو نوع کرم گرد وجود دارد، Toxocara cati و Toxascaris leonine. این انگل های دراز و دراز در روده تغذیه می کنند. تخم آنها در مدفوع گربه یا شیر مادر دفع می شود. گربه ها ممکن است توسط مادر، خاک آلوده، یا با مصرف گوشت و طعمه آلوده (یعنی موش ها و پرندگان) که تخم کرم خورده اند آلوده شوند. آلوده شدن لارو Toxocara cati از طریق مدفوع گربه دفع می شود، اما می تواند از طریق شیر مادر از مادر به بچه گربه نیز منتقل شود.

هنگامی که یک گربه شیرده به کرم گرد آلوده می شود. برخی از لاروهای کرم گرد می توانند در برخی از بافت های بدن نهفته و پنهان بمانند. این هیچ آسیبی برای گربه ندارد، اما پس از زایمان، لاروها به غده پستانی مهاجرت می کنند و از طریق شیر مادر به بچه گربه منتقل می شوند.

این باعث می شود که بچه گربه ها از بدو تولد به کرم های گرد حساس شوند. تخم‌های کرم گرد میکروسکوپی هستند. بنابراین عفونت در معاینه مدفوع گربه مشهود نیست.

علائم گربه با کرم گرد عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • بی حالی
  • اسهال
  • استفراغ
  • موهای زبر
  • معده متورم (به خصوص در بچه گربه ها قابل توجه است)

توجه: اگر گربه شما هر یک از این علائم را نشان داد، حیوان را نزد دامپزشک ببرید.

2- کرم‌های نواری (Tapeworm)

کرم های نواری در روده کوچک حیوانات زندگی می کنند. این کرم ها به دیواره روده گربه می چسبند و در طول هضم مواد مغذی را جذب می کنند. کرم های نواری نوارهای بلند، مسطح و چند قسمتی هستند. این کرم زمانی دفع می شود که; شبیه دانه های برنج است. این کرم ها در مدفوع گربه یا اطراف مقعد دیده می شوند.

کرم های نواری برای تکمیل چرخه زندگی خود به یک میزبان میانی نیاز دارند تا تخم های خود را در بدن میزبان قرار دهد. سپس گربه ها با مصرف میزبان واسط آلوده می شوند. میزبان های میانی شامل کک و جوندگان هستند. به همین دلیل، اگر در گربه شما کک تشخیص داده شد. احتمالاً به یک برنامه درمانی نیاز دارد. علاوه بر این، اگر گربه شما جوندگان را بگیرد و بخورد، 10٪ نیاز به درمان دارند.

علائم گربه مبتلا به کرم نواری عبارتند از:

  • اسهال
  • بی حالی
  • اسکوتینگ (کشیدن باسن روی زمین)
  • کاهش وزن با افزایش اشتها
  • لیسیدن بیش از حد مقعد

مانند سایر انواع کرم ها، گربه ها نیز می توانند با مصرف غذا، خاک و مدفوع به کرم های نواری مبتلا شوند. با این حال، رایج ترین راه برای ابتلا به کرم نواری، خوردن کک یا تخم کک هنگام تمیز کردن است. نظارت بر کک بسیار مهم است زیرا کک می تواند گربه شما را با کرم های نواری آلوده کند.

3- کرم‌های قلابدار (Hookworms)

این انگل های مکنده خون 5 تا 16 میلی متر طول دارند و در روده کوچک زندگی می کنند. با توجه به افزایش جمعیت روباه ها، که بسیاری از آنها ناقل هستند، عفونت از طریق این کرم ها به طور فزاینده ای رایج می شود. تخم ها در مدفوع روباه در خاک رسوب می کنند. در آنجا تخم ها از تخم بیرون می آیند و ممکن است به پنجه های گربه بچسبند.

علائم کرم قلابدار شبیه کرم های گرد است و شامل مدفوع تیره، اسهال و کم خونی است. بیشتر عفونت ها تهدید کننده زندگی نیستند، اما می توانند باعث کم خونی در بچه گربه هایی شوند که به شدت آلوده هستند. حیوانات خانگی می توانند با بلعیدن لارو هنگام تمیز کردن آلوده شوند. لارو کرم قلابدار نیز می تواند به پوست نفوذ کند.

علائم کرم روده در گربه ها

ما تمام علائم کرم روده در گربه ها را در زیر فهرست کرده ایم تا شما را از عواقب آن آگاه کنیم:

1- کاهش وزن و انبساط معده

گربه هایی که کرم دارند؛ آنها اغلب اشتهای خوبی دارند، اما ممکن است متوجه شوید که با وجود خوردن مقدار معمولی غذا در حال کاهش وزن هستند. اگر گربه شما به هر دلیلی در حال کاهش وزن است، وقت آن است که به دامپزشک مراجعه کنید.

 

2- زخیم شدن خز حیوان

یکی دیگر از علائم کرم ها در گربه ها تغییر در وضعیت خز آنها است. خز آنها ممکن است خشن و خشن شود و درخشش معمول خود را نداشته باشد. این یکی از علائم کرم است، به خصوص اگر با انبساط معده همراه باشد.

 

3- آثار قابل مشاهده کرم‌ها

ممکن است متوجه شوید که کرم ها یا قسمت هایی از آنها در مدفوع گربه شما قابل مشاهده است. آنها همچنین ممکن است در اطراف مقعد یا احتمالاً در تخت خود قابل مشاهده باشند. کرم ها می توانند اندازه های مختلفی داشته باشند. رایج‌ترین کرم کرم گرد است و می‌تواند تا 10 سانتی‌متر رشد کند (اگرچه بعید است که آن را به این بزرگی ببینید). کرم ها معمولا سفید هستند. مراقب کرم ها یا اعضای بدن آنها باشید. قسمت های کرم نواری شبیه دانه های سفید کوچک است.

 

4- رفتار غیر معمول گربه

هر رفتار غیرعادی در گربه شما مستلزم بررسی بیشتر است، اما دو چیز وجود دارد که ممکن است نشان دهنده وجود کرم باشد:

  • بی حالی: گربه های دارای کرم اغلب بی حال هستند. آنها ممکن است کمبود انرژی داشته باشند یا به نظر می رسد کمتر به چیزهایی که معمولا آنها را هیجان زده می کند علاقه مند هستند.
  • کشیدن خود روی فرش: این نشانه قوی کرم روده در گربه است. وقتی گربه ها باسن خود را روی فرش می مالند، ممکن است به این دلیل باشد که کرم ها آنها را تحریک می کنند.

تشخیص کرم روده در گربه ها

به غیر از کرم های نواری، تشخیص اینکه آیا گربه شما کرم روده دارد یا نه، می تواند دشوار باشد. حیوان خانگی ممکن است کرم داشته باشد بدون اینکه علائم واضحی از خود نشان دهد. معمولا فقط علائم جزئی قابل مشاهده است. این علائم را می توان در مدفوع گربه مشاهده کرد و حیوانات دیگر را نیز مبتلا کرد.

اگر شک دارید که گربه شما کرم دارد، حیوان را نزد دامپزشک ببرید. اگر کرمی را روی یا نزدیک گربه خود پیدا کردید، کرم را در دستمال کاغذی بپیچید و با خود به دامپزشک ببرید. این کار به دامپزشک کمک می کند تا به سرعت نوع کار را تشخیص دهد. برای تایید تشخیص، دامپزشک شما احتمالا نمونه مدفوع گربه شما را با انجام آزمایش فلوتاسیون مدفوع یا آزمایش خون زیر میکروسکوپ بررسی خواهد کرد.

درمان کرم روده در گربه ها

بسیاری از محصولات پزشکی و ضد کرم ها در بازار موجود است که می توانند به عنوان درمان های ترکیبی برای کنترل کرم ها و کک ها و یا به عنوان درمان های فردی تجویز شوند. این درمان ها را می توان به صورت قرص، شربت، پودر، درمان موضعی یا تزریقی توسط دامپزشک استفاده کرد.

شما می توانید درمان های ضروری را به صورت فیزیکی یا آنلاین از پت آباد خریداری کنید. با دامپزشک خود در مورد بهترین و موثرترین درمان برای حیوان خانگی خود صحبت کنید. از سن 6 هفتگی، بچه گربه ها باید هر ماه یک درمان پیشگیرانه و سپس از 6 ماهگی هر سه ماه یکبار دریافت کنند. گربه های بالغ را می توان هر 2 تا 6 ماه یکبار درمان کرد.

پیشگیری کرم روده در گربه ها

به یاد داشته باشید که پیشگیری از کرم گربه بهتر از درمان است. برای جلوگیری از عفونت، گربه شما باید به طور منظم کرم زدایی شود. توصیه های دامپزشک خود را برای یافتن مناسب ترین روش پیشگیری برای گربه خود دنبال کنید. گربه شما همچنین می تواند با خوردن کک به کرم مبتلا شود زیرا برخی از کک ها می توانند حامل کرم باشند. به همین دلیل، پیشگیری از کک نیز مهم است.

شما باید ملافه گربه خود را در آب داغ بشویید و پتوها یا ملحفه های دیگری را که ممکن است لمس کرده باشد را کاملا تمیز کنید. فرش ها را می توان با بخار تمیز کرد تا تخم مرغ های باقی مانده از بین برود. می توانید کف را با یک پاک کننده ضد باکتری یا یک محلول سفید کننده ملایم تمیز کنید تا اطمینان حاصل کنید که تخم مرغ ها از بین می روند.

باید سینی خاک گربه خود را کاملا تمیز کنید و آن را با آب گرم و صابون تمیز کنید. همچنین می توانید آب جوش را روی هر قسمتی از محوطه بیرونی که گربه ممکن است مدفوع کرده باشد بریزید تا تخم ها را بکشد. علاوه بر این، هنگام باغبانی دستکش بپوشید و مطمئن شوید که جعبه های شنی در صورت عدم استفاده با پلاستیک پوشانده شده اند. وقتی بچه ها بیرون بازی می کنند، از آنها بخواهید در صورت تماس با خاک یا علف های آلوده دست های خود را بشویند.

کرم ‌زدایی از گربه‌های مبتلا به کرم روده

کرم زدایی از گربه ها آسان است زیرا در حال حاضر انواع مختلفی از درمان ها مانند مایعات، خمیرها، گلوله ها و قرص های خوش طعم وجود دارد. شما می توانید ساده ترین روش را برای کرم زدایی گربه خود انتخاب کنید. دستورالعمل های بسته را به طور کامل بخوانید و دستورالعمل های توصیه شده برای محصول انتخابی خود را دنبال کنید.

از آنجایی که کرم های گرد در بچه گربه ها بسیار رایج هستند. شروع درمان از سنین پایین ضروری است. توصیه می شود که بچه گربه ها از سن 2 تا 8 هفتگی هر دو هفته یکبار و سپس تا 6 ماهگی به صورت ماهانه و پس از آن هر 1 تا 3 ماه یکبار درمان شوند.

بچه گربه ها فقط در صورتی نیاز به درمان کرم نواری دارند که کک هم داشته باشند. گربه های بالغ باید هر 1 تا 3 ماه یکبار با محصولی درمان شوند که هم در برابر کرم های گرد و هم در برابر کرم های نواری موثر باشد.

ابتلا انسان به کرم روده گربه ها

کرم های گرد گربه می توانند سلامت انسان را به خطر بیندازند. تماس با مدفوع گربه یا خاک آلوده می تواند منجر به عفونت انسان شود. کودکان نباید در جایی که گربه ها مدفوع می کنند بازی کنند. برای جلوگیری از فضولات گربه، زمانی که از آن استفاده نمی شود، چاله های بستر باید پوشانده شوند.

ابتلا به کرم روده برای گربه آسان است و پیروی از یک برنامه منظم کرم زدایی گربه نه تنها به سلامت گربه شما کمک می کند، بلکه به جلوگیری از عفونت های انسانی نیز کمک می کند.

جمع بندی

گربه ها معمولاً می توانند به دو نوع کرم روده مبتلا شوند، کرم نواری و کرم گرد. اگر حیوان درمان نشود؛ کرم ها می توانند مشکلاتی را برای گربه شما ایجاد کنند. کرم ها برای بچه گربه ها بسیار خطرناک تر هستند. به همین دلیل مهم است که گربه خود را به طور مرتب نزد دامپزشک ببرید.

همچنین مهم است که علائم گربه خود را بررسی کنید و علائم غیر معمول را به عنوان یک مشکل بالقوه درمان کنید. در نهایت، دامپزشک می تواند با ارائه یک برنامه درمانی مناسب، هرگونه کرم گوارشی را در گربه شما از بین ببرد.

 

دسته بندی آموزشی آموزشی گربه ها بیماری گربه ها لینکس مگزین
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت