مشکلات اضافه وزن گربه و رسیدن به وزن ایده آل گربه

اضافه وزن گربه ها یکی از مهم ترین مشکلات آن هاست که باعث مراجعه به دامپزشک می شود. گربه چاق بیشتر در معرض بیماری ها قرار می گیرد.

چاقی گربه یک مشکل رشدی شایع در این حیوانات است. حدود 30% از گربه هایی که به مراکز دامپزشکی برده می شوند، مشکل اضافه وزن دارند. احتمال اینکه گربه های چاق طول عمر کمتری داشته باشند، زیاد است. چرا که آن ها نسبت به گربه های سالم، بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز، دیابت و سندروم کبد چرب قرار می گیرند.

چاقی در بعضی نژاد های گربه ها بیشتر دیده می شود. برخی نژاد ها مانند سیامی به طور ژنتیکی بدنی لاغر و کشیده دارند و احتمال اضافه وزن در آن ها بسیار پایین است.

اگر گربه ی شما دچار کمی اضافه وزن شده باشد، معمولا به راحتی می توانید وزن او را کنترل کنید. با این وجود بهتر است که از همان روش متداول رژیم و ورزش استفاده کنید. البته پیش از آن باید با دامپزشک خود مشورت کنید تا بهترین رژیم و ورزش ها را انتخاب کنید.

چند نکته مهم برای کنترل اضافه وزن گربه

1- گربه خود را برای انجام دادن حرکات ورزشی تشویق کنید

به حرکت وا داشتن گربه ها بسیار مهم است. شما ممکن است نتوانید گربه ها را به پریدن تشویق کنید اما می توانید به آن ها یاد بدهید که روی تردمیل راه بروند. اما راه های بسیار خلاقانه تری هم برای تشویق گربه ها به ورزش کردن وجود دارد. می توانید از پاداش دادن استفاده کنید که روش بسیار موثری است.

گربه ها تحمل برنامه های طولانی مدت را ندارند، بنابراین برنامه ای که برای آن ها در نظر می گیرید نباید وقت زیادی بگیرد. برنامه های تمرینی را کوتاه کنید. دو تا پنج دقیقه، چند بار در روز کافیست. و به یاد داشته باشید که گربه ها شب فعال هستند. آن ها پس از غروب آفتاب تمایل بسیار بیشتری به بازی کردن دارند.

مهم تر از همه اینکه به آرامی و به تدریج آن ها را تمرین دهید. مفاصل گربه های چاق در صورت تمرین ناگهانی و شدید ممکن است آسیب ببیند. پیش از آنکه گربه ی شما وزن کم کند از ورزش های پریدن و دویدن استفاده نکنید.

2- از غریزه ی شکار گربه ها استفاده کنید

گربه ها شکارگر هستند، بنابراین از این خواسته و توانایی آن ها برای دنبال کردن می توانید استفاده کنید. از اسباب بازی هایی استفاده کنید که آن ها را تشویق به جست و جو و تعقیب کند. این روش برای کنترل اضافه وزن گربه بسیار موثر است.

موش الکترونیکی، توپ هایی که هنگام حرکت چراغشان روشن می شود، پوینترهای لیزری و اسباب بازی هایی که هنگام فشار دادن صدا می دهند، مناسب هستند. اگر به اسباب بازی های ساده تر علاقه دارید، می توانید یک توپ پینگ پنگ را داخل وان خالی حمام بیاندازید تا شبیه به بازی هاکی شود.

نور لیزر را به انتهای اتاق، به بالا و پایین پله ها، روی مبل ها و روی دیوار بتابانید. علاوه بر نور قرمز، برخی لیزرها عکس های مختلفی تولید می کنند، مثل پروانه ها، موش و ستاره که می توانید از آن ها نیز استفاده کنید. مراقب باشید که نور لیزر را مستقیما به چشم گربه نتابانید.

وسایل ماهی گیری هم مورد علاقه ی گربه ها هستند. برخی طعمه ها بسیار شبیه به نمونه ی واقعی هستند که با کمک قلاب می توانید آن ها را حرکت دهید. میتوانید طعمه را به انتهای اتاق بیاندازید و به کمک قلاب آن را برگردانید تا گربه تعقیبش کند.

گربه ها توانایی بالا رفتن دارند. از یک درخت گربه که از زمین تا سقف باشد استفاده کنید که از بالای آن گربه بتواند بیرون را ببیند یا جعبه ای شبیه به لانه ی پرنده در بالای درخت قرار دهید.

3- نحوه ی غذا دادن به گربه چاق

برای کنترل اضافه وزن گربه به جای گذاشتن غذای گربه در یک جای مشخص، مقادیر کم غذا را در جاهای مختلف خانه قرار دهید. جاهایی را انتخاب کنید که باعث شوند گربه کمی تلاش کند تا به غذا برسد مثل روی لبه ی پنجره، بالای درخت گربه، بالای پله ها، روی سینک دستشویی و غیره.

بگذارید که گربه دنبال غذا برود و هر از گاهی جاهای غذاها را تغییر دهید تا یکنواخت نشود. همچنین می توانید غذا را داخل پازل غذای گربه قرار دهید، در این صورت گربه باید برای دریافت غذا آن را فشار دهد.

چاقی گربه را جدی بگیرید و سعی کنید با استفاده از ترکیبی از روش های مختلف وزن او را متعادل سازید تا از مشکلات و بیماری هایی که در اثر چاقی ممکن است برایش پیش آید، جلوگیری کنید.

چگونه بفمید که وزن گربه ی شما ایده آل شده است

اضافه وزن گربه ها موضوعی نیست که همیشه به راحتی قابل تشخیص باشد. به جز موارد حاد، در بسیاری از موارد چاقی به اندازه ای نیست که به راحتی با چشم قابل تشخیص باشد. اما باز هم می تواند مشکلات و بیماری هایی را برای گربه به وجود آورد.

از این رو حتی اگر گربه ی شما به ظاهر چاق نیست، بهتر است او را مورد بررسی قرار دهید تا از متناسب بودن وزنش اطمینان حاصل کنید.

گربه ها بدن عضلانی دارند و باید ستون فقرات آن را در قسمت پشت بدن مشخص باشد. در هنگام لمس کردن قسمت پشتی بدن آن ها، باید بتوان با فشار کمی ستون فقرات را حس کرد. در غیر این صورت ممکن است دارای اضافه وزن باشد.

دقت داشته باشید که این کار بسیار تخصصی می باشد و بهتر است از دامپزشک کمک بگیرید. حتی اگر گربه ی شما دارای اضافه وزن باشد، با رعایت نکاتی که گفته شد و موارد دیگر می توانید حیوان خانگی خود را به وزن ایده آل برسانید. این کار نیازمند مقداری صبر و حوصله و پشتکار است.

اضافه وزن یک شبه از بین نمی رود. اگر می خواهید او را به وزن متعادل برسانید، باید سریعا دلسرد نشوید. توجه داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. حتی اگر گربه ی شما چاق نیست، بهتر است در ورزش و تغذیه ی او دقت کافی را داشته باشید.

دسته بندی آموزشی آموزشی گربه ها لینکس مگزین مراقبت و نگهداری گربه ها
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت