شایع ترین تومور در سگ ها و گربه ها

متداول ­ترین تومورها در سگ­های ماده، تومورهای پستان است و تقریبا ۵۰% از کل تومورهای سگ­های ماده را تشکیل می­ دهند. این تومورها، سومین تومور متداول در گربه­ های ماده نیز به شمار می­ رود. تومور پستان عمدتا در حیوانات مسن بروز می ­کند و در سگ ­ها منشا هورمونی دارند ولی در گربه­ ها این مسئله کمتر مصداق پیدا می­ کند.

در صورتی که سگ­ های ماده قبل از اولین سیکل استروس عقیم شوند، خطر ابتلا به تومور پستانی در آنها ۵/۰ % خواهد بود، اگر پس از اولین دوره­ سیکل فحلی عقیم شوند خطر ابتلا به تومور ۸% خواهد بود و در حیواناتی که بعد از سیکل دوم یا سیکل ­های بعدی مورد عقیم­ سازی قرار بگیرند شانس ابتلا به تومور به ۲۶ % افزایش خواهد یافت.

حدود ۵۰% از تومورهای پستانی سگ­ ها شکل خوش ­خیم هستند. اما در گربه­ ها فقط حدود ۱۰ الی ۲۰ % تومورها خوش خیم هستند، تومورها ممکن است منفرد یا چند تایی باشند و در هر یک از غدد پستانی ایجاد شوند.

علائم تومور پستانی در حیوانات

علایم بالینی می تواند حضور یک ندول سفت قابل لمس در غده­ پستان باشد و بافت­های اطراف نیز ممکن است مبتلا شوند، همچنین غدد لنفاوی ناحیه نیز ممکن است اندازه­ بزرگتری پیدا کنند.

تشخیص تومور پستانی در سگ و گربه

برای تشخیص نیاز به معاینه­ است، قبل از انجام جراحی باید آزمایش کامل خون و آنالیز بیوشیمیایی سرم و رادیوگرافی از قفسه سینه تهیه شود.

درمان تومور پستانی

برای درمان بسته به صلاحدید و نظر جراح می توان از روش های مختلف جراحی توصیه شده استفاده کرد و همچنین شیمی درمانی به صورت درمان کمکی در کنار جراحی موثر باشد.

*جراحی عقیم سازی قبل از اولین سیکل فحلی برای جلوگیری از این بیماری موثرترین راه خواهد بود.

دسته بندی آموزشی آموزشی سگ ها آموزشی گربه ها بیماری سگ ها بیماری گربه ها لینکس مگزین
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت