اصول نگهداری از بچه گربه‌ها در مراحل مختلف زندگی

قبل از شروع بحث باید بگم مراقبت و نگهداری از بچه گربه ها به خصوص اگر نوزاد باشن و مادر هم نداشته باشن، کار بسیار دشواریه و نیازمند وقت و حوصله زیادی هم هست. اگر قصد نگهداری از بچه گربه شیرخوار رو دارید، بهتره قبلش شرایط خودتون رو در نظر بگیرید و توان، زمان خالی و حوصلتون رو بسنجین.

نگهداری صحیح از بچه گربه زیر ۱ ماه

گربه‌تون بچه به دنیا آورده؟ تبریک میگم، شما برای مراقبت از گربه نوزادی که مادر داره هیچ کاری لازم نیست انجام بدین چون مادرش همه کارهاش رو به دقت و ظرافت انجام میده!

یه بچه گربه پیدا کردین که مادرش ولش کرده؟ آستینا رو بدین بالا چون برای نگهداری از بچه گربه خیابانی و بی مادر خیلی کار داریم انجام بدیم.

اولین قدم: گرم نگه داشتن

مهم ترین خطری که یه بچه گربه یتیم و دور از مادر رو که زیر ۳ هفته سن داره تهدید میکنه، افت دمای بدن هست. همونطور که در قبلا بهش اشاره کردیم، بچه گربه های نوزاد به تنهایی قادر نیستن دمای بدنشون رو بالا نگه دارن و برای این کار به کمک مادر نیاز دارن. بچه گربه ای که دچار افت دمای بدن شده باشه، ابتدا شروع به سر و صدا میکنه، سپس ضعیف و بیحال میشه و بعد به کما میره و در قدم بعدی تلف میشه.

اگر بچه گربه کوچکی رو پیدا کردین که ویژگی های بچه گربه زیر ۳ هفته رو داشت، ابتدا با کمک پتو و وسایل گرمایشی، گرمش کنین. اگر هیچ وسیله ای در دسترستون نبود، با چسبوندنش به بدن خودتون و تماس دادن مستقیمش با پوست بدن میتونین گرمش کنین تا به وسایل مناسب دسترسی پیدا کنین.به آرامی پوست بدنش رو ماساژ بدین تا به جریان خون کمک کنه.

به همین دلیل:

نگهداری بچه گربه در حیاط اصلا توصیه نمی‌شه و باید اونو به جایی گرم و امن مثل داخل خانه و آپارتمان منتقل کنید.

البته اگه امکانش رو ندارید که همیشه اونو تو خونه نگهدارید لطفا حداقل تا ۱ ماهگی صبوری کنید و اجازه بدید در جای گرم و امن داخل خونه باشه و بعد به حیاط امن منتقلش کنید. البته اون موقع هم باید حواستون به گربه‌ و خطرات دیگه باشه تا خدای نکرده مشکلی براش پیش نیاد.

یادتون باشه بچه گربه‌ای که بدون مادر بزرگ میشه یک سری مهارت‌ها مثل شکار و دفاع از خود رو بلد نیست و به همین دلیل تو خیابون زیاد دووم نمیاره.

در منزل، یک پتو رو روی هیت پد یا تشک گرمایشی یا کیسه آب گرم قرار بدین و بچه گربه رو روی اون یا کنارش بگذارین. مطمئن بشین که میتونه هرموقع خواست حرکت کنه و از منبع گرما دور بشه. حواستون باشه که گرمای زیاد براش خوب نیست و اگر بیقرار شد دمای محیط رو کم کنین.

هیچ وقت اجازه ندین بچه گربه چند روزه خیس بشه. اگر جاش رو کثیف کرد سریعا با دستمال مرطوب تمیز و خشکش کنین.

دومین قدم: غذای بچه گربه

به هیچ وجه به گربه ها شیر گاو ندین! چون میتونه باعث اسهال بشه.

بچه گربه های زیر ۱ ماه باید شیر خشک بچه گربه استفاده کنن. این شیر خشک رو میتونین با کلیک روی این لینک از دیجیکالا سفارش بدین. برای شیر دادن بهش نیاز به شیشه شیر مخصوص دارین. طبق دستور درج شده روی شیشه شیر، با آب مخلوطش کنین و با کمک شیشه شیر اجازه بدین بچه گربه خودش شیر بخوره.

اگر دیدین به هر دلیلی نمیتونه شیر بخوره، با استفاده از قطره چکون، قطره قطره شیر رو از کنار دهنش به داخل محوطه دهان بچکانین و منتظر بشین قورت بده.

هیچ وقت شیشه شیر یا قطره چکون رو داخل دهانش فشار ندین و به هیچ عنوان با سرنگ به بچه گربه شیر ندین. این کارها باعث میشه شیر توی ریه اش بره و تلف بشه.

اگر برای پیدا کردن شیر خشک بچه گربه دچار مشکل شدین، میتونین به عنوان یک راه حل موقت (نهایتا ۱ روزه) از فرمول زیر استفاده کنین:

  • ۲۳۰ گرم پودر شیر
  • ۱ عدد زرده تخم مرغ هم زده
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل

به بچه گربه های زیر ۱۰ روز هر ۳-۴ ساعت و از ۱۸ روزگی هر ۵ تا ۶ ساعت باید غذا بدین. حتی اگر شده شب بیخوابی بکشین!

بعد از غذا دادن، به روی شکم بخوابونینش و آرام پشتش رو ماساژ بدین تا آروغ بزنه.

سومین قدم: کمک به دفع بچه گربه

بعد از هر وعده غذایی، بچه گربه باید دفع داشته باشه و تا قبل از ۳ هفتگی نمیتونه بدون کمک این کار رو انجام بده.

به همین دلیل باید به فاصله نیم تا یک ساعت بعد از هر وعده غذایی، با پنبه ای که کمی خیس شده، ناحیه تناسلی و مقعدش رو ماساژ بدین و تا وقتی که عمل دفع ادرار یا مدفوع انجام بگیره، این کار رو ادامه بدین.

چهارمین قدم: توجه به بیماری های بچه گربه

گربه های کوچک بسیار آسیب پذیر هستن و باید به صورت مداوم تحت نظر باشن. بهترین کار برای مشاهده روند رشد اون ها اینه که روزانه وزنشون کنین.

بلافاصله بعد از آوردن بچه گربه به منزل، به دنبال یک کلینیک دامپزشکی خوب و مطمئن بگردین.

یکی از بیماری های شایع در بچه گربه ها، عفونت دستگاه تنفسی هست. وقتی به این بیماری مبتلا میشن، از چشم و بینی شون ترشحات بیرون میاد، کم اشتها یا بی اشتها میشن و ممکنه تنفسشون سخت بشه. وقتی این علائم رو دیدن سریعا به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنین.

بیماری های دیگه ای هم هستن که باعث اسهال، بی حالی و بی اشتهایی در گربه ها میشن. البته هر بیحالی نشانه بیماری نیست؛ پس بهتره با دلایل بیحالی گربه ها آشنا بشید و بدونید کدوم علائم نشاندهنده بیماری در گربه است.

خیلی مهمه که بچه گربتون رو تحت نظر داشته باشین و هرموقع هر نشانه غیرطبیعی دیدین خیلی سریع به دامپزشک مراجعه کنین.

بعد از ۲ ماهگی بچه گربه تازه‌ کار اصلی شروع میشه!!

طرز نگهداری از بچه گربه دو ماهه و بزرگتر هم به اندازه ۰ تا ۲ ماهگی مهمه و کلی نکات ریز و جورواجور داره!

مشکل اینجاست که ما هیچ منبعی که بهمون دقیق بگه برای نگهداری درست از گربه چه موقع چه کارهایی رو انجام بدیم، در دسترس نداریم و همه اطلاعات غیردقیق، ناقص و پراکنده هستن.

غذای خونگی برای بچه گربه

اگر شما هم جزو دسته افرادی هستید که از قیمت های بالا و کمیاب بودن غذاخشک های خارجی بچه گربه گربه و کیفیت پایین و بدخوراک بودن غذاخشک های ایرانی برای بچه گربه ها خسته شدید، این بخش از مقاله رو با دقت بخونید.

آیا غذایی که توی خونه درست میکنیم میتونه برای بچه گربه‌مون مفید و کافی باشه؟

بله، ولی شرط داره

شرطش اینه که دامپزشک بسته به ویژگی های بچه گربه شما مثل

  • وزنش
  • سنش
  • میزان فعالیتش
  • نژادش
  • بیماری های خاص بچه گربه

و چندین فاکتور دیگه، مواد تشکیل دهنده غذای بچه گربه و مقدارشون رو مشخص کنه.

دستور غذایی نوشته شده توسط دامپزشک چون با توجه به نیازهای غذایی اختصاصی بچه گربه شما محاسبه و فرمول نویسی شده، بسیار بالانس شده هست و میتونه حتی از غذای خشک هم براش مفیدتر باشه چون از مواد تازه و باکیفیت تشکیل شده.

سخن آخر؛ سختی های شیرین نگهداری از بچه گربه

نگهداری از بچه گربه شاید اولش سخت و طاقت فرسا باشه، ولی وقتی مراحل اولیه زندگی رو پشت سر گذاشت و به گربه بالغ تبدیل شد، نتیجه زحماتتون رو میبینین. رابطه‌ای که بین شما و گربه ای که از چند روزگی بزرگش کردین، به یه رابطه دوستی عمیق و جدانشدنی تبدیل میشه که هردو ازش لذت خواهید برد.

دسته بندی آموزشی آموزشی گربه ها لینکس مگزین مراقبت و نگهداری گربه ها
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت