آب مروارید در سگ ها

زمان مطالعه: 10 دقیقه

همانطور که سگ خانگی شما رشد می کند، ماهیچه ها از بین می روند، مفاصل سفت می شوند و بینایی کاهش می یابد. اما بینایی یکی از نگرانی های اصلی سگ ها با افزایش سن است. شاید شنیده باشید که انسان به آب مروارید مبتلا می شود. صرف نظر از اندازه، نژاد سگ، آنها مستعد ابتلا به آب مروارید هستند. حتماً از خود می پرسید که اصطلاح «آب مروارید» دقیقاً به چه معناست و صاحبان سگ چقدر می توانند از آن جلوگیری کنند؟ در اینجا یک راهنمای کامل در مورد آب مروارید در سگ ها و نحوه درمان آنها آورده شده است.

آب مروارید چیست؟

آب مروارید به عدسی چشم آسیب می رساند و بینایی را کاهش می دهد. وقتی عدسی شفاف چشم تیره می شود به آن آب مروارید می گویند. عدسی چشم (که در پشت عنبیه قرار دارد) کدر می شود و نور نمی تواند از شبکیه عبور کند. این می تواند منجر به از دست دادن بینایی در سگ شود.

این علائم تیره شدن چشم که سگ ها نشان می دهند در واقع اسکلروز هسته ای نامیده می شوند. اسکلروز هسته ای به احتمال زیاد هر دو چشم را درگیر می کند، در حالی که آب مروارید هر بار فقط در یک چشم ظاهر می شود. البته آب مروارید می تواند در هر دو چشم ظاهر شود، اما معمولا از یک چشم و سپس چشم دیگر شروع می شود. در مراحل اولیه، به اندازه مراحل بعدی تأثیر نمی گذارد. هنگامی که آب مروارید به مراحل پایانی خود می رسد، دید تار می شود، این زمانی است که باید نگران باشید و سگ خود را نزد دامپزشک ببرید. تشخیص آب مروارید در سگ ها در سن 6 سالگی به بعد طبیعی است.

اغلب، آب مروارید از والدین سگ به ارث می رسد. سیبری هاسکی، گلدن رتریور، مینیاتور اشناوزر، بوستون تریر و آمریکایی کوکر اسپانیل مستعد ابتلا به آب مروارید هستند.

علائم آب مروارید در سگ

هر چیزی که مربوط به بینایی سگ باشد ممکن است نشانه آب مروارید باشد. سگ هایی با کدورت کمتر از 30 درصد هیچ علامتی ندارند. اما سگ هایی با بیش از 60 درصد کدورت عدسی می توانند بینایی خود را از دست بدهند یا در مکان های کم نور دچار مشکل شوند.

همانطور که در بالا ذکر شد، آب مروارید ارثی است. اما اگر از توله سگ خود مراقبت کنید. با این حال، همیشه بهترین کار این است که توسط دامپزشک معاینه شود تا علت واقعی وضعیت بینایی سگ مشخص شود. در زیر برخی از علائم مختلف آب مروارید آورده شده است:

  • وجود لایه سفید یا خاکستری در مردمک چشم
  • مالش و خاراندن مکرر چشم
  • پلک زدن مکرر
  • مشکلات بینایی هنگام نگاه کردن به دوردست
  • تحریک یا قرمزی در ناحیه چشم و اطراف آن (همچنین ممکن است به دلیل آلرژی باشد)
  • ناراحتی یا تردید در قرار گرفتن در یک محیط جدید
  • عدم تمایل به بالا رفتن از پله ها
  • عدم شناخت صحیح دوستان یا افراد دیگر
  • راه رفتن نامطمئن
  • سایر علائم کوری و اختلالات بینایی

چگونه و چرا آب مروارید دقیقاً تشکیل می شود؟

به گفته محققان، لنزهای چشم در شرایطی نگهداری می شوند که 66 درصد آب و 33 درصد پروتئین است. هنگامی که سیستم بیومکانیکی در عدسی چشم آسیب می بیند، سیستم مرطوب کننده چشم از کار می افتد و آب اضافی شروع به حرکت به داخل عدسی می کند. بنابراین مقدار پروتئین نامحلول افزایش می یابد و در نتیجه شفافیت از بین می رود و آب مروارید ایجاد می شود.

بروز آب مروارید در هر نژاد سگ ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. علاوه بر این، دلایل خاصی وجود دارد که چرا آب مروارید در سگ ها ایجاد می شود. در اینجا دلیل آن است:

دیابت

عدسی چشم به مقداری گلوکز نیاز دارد. اگر غلظت خیلی زیاد شود، آب مروارید به سرعت شروع می شود و هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می دهد. سگ ها حتی اگر انسولین مصرف کنند احتمالاً به آب مروارید مبتلا می شوند. حدود 75 درصد از سگ های دیابتی در سال اول دیابت خود به آب مروارید شدید کور کننده مبتلا می شوند. اگر سگ دیابتی شما علائم آب مروارید را نشان می دهد، حتما باید در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنید.

ضربه

در اثر تصادف یا جراحت، تروما در سگ ها می تواند چشم آسیب دیده را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به آب مروارید شود. اگر عدسی چشم سگ شما به هر دلیلی بشکند، محتویات آن نشت کرده و باعث آب مروارید می شود. بنابراین بلافاصله پس از آسیب دیدگی، سگ را نزد دامپزشک ببرید.

مادرزادی

برخی از سگ ها با آب مروارید متولد می شوند. یعنی ارث، تازه با آن متولد می شوند. ممکن است مشکلی در رشد عدسی چشم یا رگ های خونی اطراف عدسی چشم در دوران بارداری وجود داشته باشد. اگر سگ شما در 7 ماهگی آب مروارید داشته باشد تعجب نکنید.

سایر بیماری ها

سگ ممکن است در طول زندگی به دلیل بیماری های دیگر به آب مروارید مبتلا شود. نمونه های دیگر آب مروارید سمی شامل دژنراسیون شبکیه، به ویژه آتروفی پیشرونده شبکیه (PRA)، گلوکوم یا یووئیت است.

کهولت سن

این شایع ترین نوع آب مروارید در سگ ها است. با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری های چشمی وجود دارد و این کاملا طبیعی است. این بیماری به آرامی در حال پیشرفت است و با گذشت زمان ایجاد می شود.

تشخیص آب مروارید در سگ

نیازی به نگرانی در مورد آب مروارید نیست زیرا کاملاً قابل درمان است. و درمان آن بسیار آسان است و تنها راه درمان آب مروارید جراحی است. در صورت جراحی، لنز اصلی سگ با لنز مصنوعی جایگزین می شود.

در چند مورد نادر، دامپزشک ممکن است تشخیص دهد که امکان قرار دادن لنز جایگزین وجود ندارد. این به این دلیل است که لنز آسیب دیده همچنان خارج می شود. حتی ممکن است بینایی سگ بهبود یابد، اما تاری همچنان ادامه دارد. قبل از جراحی، چشم پزشک باید بررسی کند که آیا چشم سگ در وضعیت سالمی برای عمل قرار دارد یا خیر. دامپزشک شما یک معاینه فیزیکی کامل، از جمله معاینه چشم و برخی آزمایشات ارزیابی چشم را انجام خواهد داد.

آیا سگ ها دارای آب مروارید هنوز هم می توانند ببینند؟

بله، آنها هنوز هم می توانند با چشم های آب مروارید ببینند. آب مروارید سگ را می توان به سه نوع طبقه بندی کرد:

1. آب مروارید اولیه

کمتر از 15 درصد از سطح لایه بالایی عدسی چشم را می پوشاند. بیشتر سگ ها حتی تا زمانی که به سرعت رشد نکنند متوجه این موضوع نمی شوند. سگ ها در این مرحله از آب مروارید حتی نیازی به جراحی ندارند.

2. آب مروارید بالغ:

تمام عدسی چشم را می پوشاند. سگ ها در این مرحله از آب مروارید فقط تغییرات نورهای اطراف خود را می بینند. این مرحله برای خلاص شدن از شر آب مروارید و احتمالاً آسیب بیشتر به چشم نیاز به جراحی فوری دارد.

3. آب مروارید نابالغ

در بین این دو مرحله آب مروارید، یک آب مروارید نابالغ وجود دارد. این می تواند منجر به یک ناحیه خاکستری شود. تنها زمانی می توانید متوجه این موضوع شوید که عدسی چشم سگ شما 75 درصد با آب مروارید پوشیده شده باشد. آنها شروع به نشان دادن علائم می کنند و سپس می توانید آنها را نزد دامپزشک ببرید.

جلوگیری از آب مروارید در سگ ها

همانطور که همه ما می دانیم، پیشگیری بهتر از درمان است، اما در این مورد، برای جلوگیری از ابتلای سگ خود به آب مروارید، کار زیادی نمی توانید انجام دهید. اگر آب مروارید سگ شما ارثی است، هیچ جایگزینی برای جراحی وجود ندارد. البته می توانید آنها را با یک رژیم غذایی باکیفیت حاوی آنتی اکسیدان تغذیه کنید. به عنوان مثال، اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه آنهایی که در روغن ماهی یافت می شوند، سلامت چشم را افزایش می دهند. با متخصص تغذیه دامپزشک خود مشورت کنید تا از آنها بپرسید کدام غذا برای سگ شما بهتر است.

روش دیگر، اگر سگ شما در مراحل اولیه ابتلا به آب مروارید است، دامپزشک شما ممکن است قطره چشمی ضد التهابی آب مروارید را نیز توصیه کند. به طور معمول، روش قطره چشم برای تقریباً 4 تا 6 ماه تمدید می شود و پس از آن قرار ملاقات دیگری برای معاینه مجدد چشمان سگ شما برنامه ریزی می شود.

راه های اضافی برای جلوگیری از ابتلای سگ به آب مروارید شامل مسدود کردن اشعه های مضر UV است. هنگامی که سگ خود را در روزهای آفتابی بیرون می برید، مطمئن شوید که سگ شما سایه دارد یا کلاه بر سر دارد.

مراقبت های بعد از جراحی آب مروارید در سگ ها

همانطور که می دانید سگ های دیابتی کاندیدای عالی برای آب مروارید هستند. رشد کلی آب مروارید در سگ ها به سن، نژاد و ژنتیک آنها بستگی دارد. میزان موفقیت جراحی آب مروارید بالا است، به طوری که 85 تا 95 درصد از بیماران سگ بینایی خود را به طور کامل به دست می آورند. پس از برداشتن آب مروارید و قرار دادن عدسی جایگزین مصنوعی، دیگر شانسی برای رشد مجدد آب مروارید وجود ندارد.

پس از جراحی، سگ باید از قلاده الیزابتی استفاده کند تا از مالش یا خراشیدن چشم جلوگیری شود. بهترین کار این است که ناخن هایشان را کوتاه کنید تا خودشان را خراش ندهند. همچنین مراقب باشید که بعد از جراحی آنها را درگیر فعالیت هایی مانند بازی، دویدن یا پارس نکنید. مطمئن شوید که اطراف آنها حداقل در چند هفته اول ساکت است. در صورت نیاز به ماندن یک شب در بیمارستان با آنها بمانید.

به عنوان والدین حیوان خانگی، باید به شدت از دستورالعمل های دامپزشک خود، به ویژه در مورد داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، قطره های چشمی و ضد التهاب پیروی کنید. داروها اغلب برای درمان و جلوگیری از هرگونه عفونت چشمی در آینده تجویز می شوند. شما باید چندین بار در چند هفته اول و در نهایت سالیانه به دامپزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که جراحی آب مروارید روی سگ شما ممکن است موفقیت آمیز نباشد. اگرچه اغلب، میزان موفقیت نسبتاً بالاست، موارد ناگواری نیز وجود دارد. بنابراین، به آنچه دامپزشک می گوید احترام بگذارید، زیرا شانس بهبودی بهتر و سریع تر سگ شما را تا حد زیادی افزایش می دهد.

دسته بندی آموزشی آموزشی سگ ها بیماری سگ ها لینکس مگزین
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بازگشت به فروشگاه
ورود به سایت